Endring av verdipapirsentralforordningen (CSDR Refit)
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/2845 av 13. desember 2023 om endring av forordning (EU) nr. 909/2014 når det gjelder oppgjørsdisiplin, grensekryssende virksomhet, tilsynssamarbeid, yting av tilknyttede banktjenester og krav til verdipapirsentraler fra tredjeland og endrer forordning (EU) 236/2012
Regulation (EU) 2023/2845 of the European Parlliament and of the Council of 13 December 2023 amending Regulation (EU) No 909/2014 as regards settlement discipline, cross-border provision of services, supervisory cooperation, provision of banking-type ancillary services and requirements for third-country central securities depositories and amending Regulation (EU) No 236/2012
EØS-notat | 26.01.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 19.04.2022
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten søkerå forenkle enkelte bestemmelser i verdipapirsentralforordningen (CSDR). CSDR er inntatt i norsk rett i verdipapirsentralloven. Endringene gjelder i hovedsak:
- Etter å ha sett resultatet av bøteregimet for for sent oppgjør, kan Kommisjonen på visse vilkår bestemme at regimet for obligatorisk dekningshandel (mandatory buy-in) skal tre i kraft og hvilke instrumenter det skal gjelde for.
- Mulighet for kommisjonen å suspendere dekningshandel-mekanismen.
- Klargjøring av virkeområdet for bøter ved for sent oppgjør.
- Kommisjonen kan spesifisere parametrene for hvordan bøtene skal beregnes.
- Klargjøring av forholdet mellom "competent authority" (finanstilsynet) og "relevant authority" (sentralbanken) i forbindelse med autorisasjonsprosessen og tilsynsprosessen.
- Den årlige tilsynsprosessen av verdipapirsentralen ("review and evaluation") skal gjennomføres minst hvert tredje år.
- Kravet om at verdipapirsentralen må ha en resolusjonsplan er. Kravene til en plan for "recovery or orderly wind-down" er spesifisert.
- Forenkling av prosessen for verdipapirsentraler å yte grensekryssende virksomhet.
- Krav om tilsynssamarbeid (colleger) der en verdipapirsentral har vesentlig betydning for verdipapirmarkedet i minst to vertsland.
- Krav til verdipapirsentraler fra tredjeland som ønsket å tilby oppgjørstjenester i EU om å sende melding til ESMA.
- Krav til egnethetsvurdering av eiere av verdipapirsentraler.
- Gjør det enklere for verdipapirsentraler uten banklisens å få tilgang til banktjenester.
- Enkelte mindre endringer knyttet til organisatoriske krav.
- Frekvensen mellom ESMAs rapporter knyttet til ulike CSDR-temaer er forlenget.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk lov.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mange av endringene vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser for offentlige myndigheter i Norge. Derimot vil enkelte bestemmelser kunne medføre økt arbeid, mens andre bestemmelser vil kunne lette det offentliges oppgaver. Bestemmelsen om colleger vil medføre økt arbeid for Finanstilsynet, mens bestemmelsene om tilsyn annenhvert år i stedet for hvert år vil lette det obligatoriske tilsynsarbeidet med verdipapirsentralen.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken. Den vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2022)120 |
Rettsaktnr.: | (EU) 2023/2845 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32023R2845 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 10.01.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 01.05.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |