Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2020
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/2336 av 28. november 2022 om offentliggjøring av en liste over visse CO2-utslippsverdier per produsent samt gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp fra alle nye tunge kjøretøyer registrert i Unionen og referanseverdier for CO2-utslipp i henhold til forordning (EU) 2019/1242 for rapporteringsperioden 2020
Commission Implementing Decision (EU) 2022/2336 of 28 November 2022 on the publication of a list indicating certain CO2 emissions values per manufacturer as well as average specific CO2 emissions of all new heavy-duty vehicles registered in the Union pursuant to Regulation (EU) 2019/1242 of the European Parliament and of the Council for the reporting period of the year 2020
EØS-notat | 03.05.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 06.12.2022
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Beslutningen ble vedtatt 28. november 2022.
Den ble tatt inn i EØS-avtalen 28.04.23, beslutning nr. 106/2023. Endringsforskrift ble vedtatt 03.05.23 og Form 1 sendt ESA samme dag.
Sammendrag av innhold
Forordningen (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. Reduksjonsmålene er 15 % i 2025 og 30 % i 2030 sammenlignet med gjennomsnittet for nye, tunge kjøretøy registrert i EU i referanseperioden. Referanseperioden er satt til 1. juli 2019-30. juni 2020. Kravene til utslippreduksjoner angis i gram CO2 per tonnkilometer (g CO2/tkm) for å gjenspeile de tunge kjøretøyenes transportnytte.
I henhold til forordning (EU) 2019/1242 skal EU-kommisjonen årlig beregne det gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant i tillegg til fabrikantens null- og lavutslippsfaktor, og reduksjonsbane for CO2-utslipp og utslippskreditter basert på kredittsystemene beskrevet i artikkel 7 i forordning (EU) 2019/1242. Data som legges til grunn for EU-kommisjonens beregninger er innrapporterte data slik det er beskrevet i forordning (EU) 2018/956.
Kommisjonsbeslutning (EU) 2022/2336 er rettet mot følgende fabrikanter:
- Daimler Truck AG
- DAF NV
- Ford Otomotiv Sanayi AS
- Iveco Magirus-AG
- Iveco SPA
- MAN Truck and Bus SE
- Renault Truck SA
- Scania CV AB
- Volvo Truck Corporation
Resultatene til disse fabrikantene for ovennevnte faktorer for rapporteringsåret 2020 er listet i beslutningens vedlegg I. Verdiene fra beregningene baserer seg på data som var tilgjengelige for EU-kommisjonen per 1. august 2022. Tallene vil muligens måtte ajourføres dersom ytterligere opplysninger som har betydning for kalkulasjonene fremkommer.
Den gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippsverdien fra alle nye tunge kjøretøy som ble registrert i rapporteringsperioden for året 2020 er 52,46 g/tkm. Til sammenligning var tallet 52,75 g/tkm for året 2019.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen vil bli tatt inn i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen presenterer resultatene fra rapporteringsåret 2020. Reduksjonsmålene retter seg mot nevnte tungbilfabrikanter.
De administrative konsekvensene er begrenset til å ta beslutningen inn i nevnte forskrift.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre. Statens vegvesen har vurdert beslutningen å være relevant og akseptabel, og denne vurderingen legges derfor til grunn.
Vurdering
Andre opplysninger
Beslutningen er vurdert relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2022/2336 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022D2336 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 30.11.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 11.01.2023 |
Dato returnert standardskjema: | 11.01.2023 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 28.04.2023 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 106/2023 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |