Kodifisering av utekontrolldirektivet

Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 av 19. oktober 2022 om ensartede framgangsmåter ved kontroll av veitransport av farlig gods (kodifisering)

Directive (EU) 2022/1999 of the European Parliament and of the Councilof 19 October 2022 on uniform procedures for checks on the transport of dangerous goods by road (codification)

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 25.02.2022

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Justis- og beredskapsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport

Status

Norge, ved Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), deltar i Europakommisjonens Farlig gods-komite, Komiteen for transport av farlig gods. 

Sammendrag av innhold

Rådsdirektiv 95/50/EF av 6. oktober 1995 om innføring av enhetlige kontrollprosedyrer for transport av farlig gods på vei består av mange ulike bestemmelser som er endret flere ganger, og det er vanskelig å finne frem til hvilke regler som gjelder. 

Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 av 19. oktober 2022 om ensartede framgangsmåter ved kontroll av veitransport av farlig gods (kodifisering) inneholder en samlet og kodifisert versjon av tidligere direktiver og endringer knyttet til kontroll av veitransport av farlig gods. Dette direktivet har som hovedformål å lette tilgangen til og forståelsen av regelverket ved å samle og presentere tidligere spredte bestemmelser i en enkelt, konsolidert tekst. Det fastsetter enhetlige prosedyrer og krav for kontroll av veitransport av farlig gods for å sikre trygg transport, inkludert definisjoner, dokumentasjon, inspeksjonsprosedyrer, samarbeid mellom medlemslandene og sanksjoner ved brudd på reglene. Den kodifiserte versjonen er utarbeidet for å forenkle forståelsen og gjennomføringen av regelverket for transport av farlig gods på veg innenfor EØS. 

Det nye direktivet erstatter de ulike rettsaktene som er innlemmet i det; forslaget endrer ikke innholdet, men er kun en sammenstilling.

Forslaget er utarbeidet på grunnlag direktiv 95/50/EF og de rettsaktene som endrer det. Når artiklene har fått nye nummer, er sammenhengen mellom de gamle og de nye numrene vist i en tabell i vedlegg V til det kodifiserte direktivet.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Ingen. Referansene i ingressen til FOR-2009-04-01-384 forskrift om landtransport av farlig gods må endres med referanse til konsolidert direktiv

Økonomiske og administrative konsekvenser

Ingen

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten behandles i Spesialutvalget for transport.

Vurdering

Rettsakten vuderes som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Parlament og Råd
Type rettsakt: Direktiv
KOM-nr.: KOM(2021)483
Rettsaktnr.: 2022/1999
Basis rettsaktnr.: 95/50/EF
Celexnr.: 32022L1999

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 26.10.2022
Frist returnering standardskjema: 15.02.2023
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker