Kodifisering av utekontrolldirektivet
Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 av 19. oktober 2022 om ensartede framgangsmåter ved kontroll av veitransport av farlig gods (kodifisering)
Directive (EU) 2022/1999 of the European Parliament and of the Councilof 19 October 2022 on uniform procedures for checks on the transport of dangerous goods by road (codification)
EØS-notat | 08.09.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 25.02.2022
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Justis- og beredskapsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport
Status
Norge, ved Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), deltar i Europakommisjonens Farlig gods-komite, Komiteen for transport av farlig gods.
Sammendrag av innhold
Rådsdirektiv 95/50/EF av 6. oktober 1995 om innføring av enhetlige kontrollprosedyrer for transport av farlig gods på vei består av mange ulike bestemmelser som er endret flere ganger, og det er vanskelig å finne frem til hvilke regler som gjelder.
Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 av 19. oktober 2022 om ensartede framgangsmåter ved kontroll av veitransport av farlig gods (kodifisering) inneholder en samlet og kodifisert versjon av tidligere direktiver og endringer knyttet til kontroll av veitransport av farlig gods. Dette direktivet har som hovedformål å lette tilgangen til og forståelsen av regelverket ved å samle og presentere tidligere spredte bestemmelser i en enkelt, konsolidert tekst. Det fastsetter enhetlige prosedyrer og krav for kontroll av veitransport av farlig gods for å sikre trygg transport, inkludert definisjoner, dokumentasjon, inspeksjonsprosedyrer, samarbeid mellom medlemslandene og sanksjoner ved brudd på reglene. Den kodifiserte versjonen er utarbeidet for å forenkle forståelsen og gjennomføringen av regelverket for transport av farlig gods på veg innenfor EØS.
Det nye direktivet erstatter de ulike rettsaktene som er innlemmet i det; forslaget endrer ikke innholdet, men er kun en sammenstilling.
Forslaget er utarbeidet på grunnlag direktiv 95/50/EF og de rettsaktene som endrer det. Når artiklene har fått nye nummer, er sammenhengen mellom de gamle og de nye numrene vist i en tabell i vedlegg V til det kodifiserte direktivet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ingen. Referansene i ingressen til FOR-2009-04-01-384 forskrift om landtransport av farlig gods må endres med referanse til konsolidert direktiv
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten behandles i Spesialutvalget for transport.
Vurdering
Rettsakten vuderes som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | KOM(2021)483 |
Rettsaktnr.: | 2022/1999 |
Basis rettsaktnr.: | 95/50/EF |
Celexnr.: | 32022L1999 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 26.10.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 15.02.2023 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |