Opinion 04/2024; RMT.0731; NPA 2021-15
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... av XXX som endrer forordning (EU) 1321/2014 med hensyn til kontinuerlig luftdyktighet for elektriske og hybride fremdriftsluftfartøy og andre ikke-konvensjonelle luftfartøy
Commission Implementing Regulation (EU) .../... av XXX amending Regulation (EU) No 1321/2014 as regards continuing airworthiness for electric- and hybrid-propulsion aircraft and other non-conventional aircraft
EØS-notat | 17.10.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.02.2022
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
NPA 2021-15 ble publisert den 21. desember 2021, og frist for å gi innspill til EASA er 4. april 2022. Luftfartstilsynet har publisert informasjon om høringen på nettsiden, og oppfordrer alle norske aktører til å besvare høringen til EASA.
NPA 2021-12 og NPA 2021-15 tilhører RMT.0731 "New air mobility" og begge NPA -ene slås sammen i opinion 04/2024
Sammendrag av innhold
Regelverket foreslår flere endringer til forordning (EU) nr. 1321/2014 og tilhørende AMC og GM for å håndtere regulatoriske hull som er identifisert angående ikke-konvensjonelle fly. Ikke-konvensjonelle fly omfatter andre luftfartøy enn fly, rotorfartøy, seilfly, ballonger eller luftskip, og andre luftfartøy med en annen kraftkilde enn stempelmotor eller turbin (RMT.0731). Regelverket skal dekke ikke-konvensjonelle luftfartøyer, og ivareta industriens behov for å være konkuransedyktig. Regelverket innfører ny definisjon av CMPA (complex motor powered aircraft), og utvidelse av hvilke luftfartøyer som omfattes av Part-ML. Dette innebærer at lettere og ikke-konvensjonelle luftfartøyer vil ha enklere vedlikeholdskrav.
Regelverket innfører nye trenings- og erfaringskrav i Part-66 sertifiseringssystemet, som gir rettigheter til vedlikeholdssertifisering for slike ikke-konvensjonelle fly.
Med de foreslåtte endringene forventes det å opprettholde samme sikkerhetsnivå (safety levels) som ikke-konvensjonelle fly, og det vil eliminere behovet for medlemslandene til å godkjenne disse type flyene ved unntak.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av den nye endringsforordningen vil gjøres gjennom endring av forskrift 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementering av regelverket ville utløse behov for revidere nasjonalt regelverk, oppdatering av skjema, prosedyre, sjekkliste og EMPIC, samt mulig behov for utstedelse av nye godkjening til MTO.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | 10.01.2022 |
Høringsfrist: | 21.03.2022 |
Frist for gjennomføring: |