Utfyllende bestemmelser til IFD om instrumenter som kan benyttes ved variabel godtgjørelse
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2021/2155 av 13. august 2021 om utfylling av europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/2034 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer de klassene av instrumenter som i tilstrekkelig grad gjenspeiler verdipapirforetakets kredittkvalitet ved fortsatt drift og mulige alternative ordninger som er egnet til å bli brukt til variabel godtgjørelse
Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2155 of 13 August 2021 supplementing Directive (EU) 2019/2034 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the classes of instruments that adequately reflect the credit quality of the investment firm as a going concern and possible alternative arrangements that are appropriate to be used for the purposes of variable remuneration
EØS-notat | 28.03.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 17.01.2022
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU, og er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.
Den utfyller IFD (2019/2034) som foreløpig ikke er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til direktiv 2019/2034 om tilsyn med verdipapirforetak (IFD, Investment Firm Directive)
Direktiv 2019/2034 om tilsyn med verdipapirforetak gir blant annet regler om variabel godtgjørelse til ansatte med arbeidsoppgaver som har en vesentlig innvirkning på verdipapirforetakets risikoprofil eller midlene det forvalter. Et formål med reglene om variabel godtgjørelse til slike ansatte er å skape balanse mellom de ansattes interesser og interessene til verdipapirforetaket, aksjeeiere, kreditorer, kunder og andre berørte parter ved at de ansatte gis insentiver til å opptre i verdipapirforetakets langsiktige interesse. Minst 50 % av den variable godtgjørelsen til slike ansatte skal derfor utbetales i (a) aksjer eller tilsvarende eierinteresser, (b) instrumenter knyttet til aksjer eller tilsvarende instrumenter som ikke er kontantinstrumenter, (c) andre godkjente kjernekapitalinstrumenter, tilleggskapitalinstrumenter eller andre instrumenter som fullt ut kan konverteres til ren kjernekapital eller som kan nedskrives, og som i tilstrekkelig grad gjenspeiler verdipapirforetakets kredittkvalitet ved fortsatt drift, eller (d) instrumenter som ikke er kontantinstrumenter, og som gjenspeiler instrumentene i porteføljene som forvaltes.
For verdipapirforetak som ikke utsteder noen av de ovennevnte instrumentene, kan tilsynsmyndigheten godkjenne anvendelsen av alternative ordninger som oppfyller samme formål.
Forordningen gir nærmere regler om hvilke instrumentklasser som oppfyller bokstav (c) ovenfor (understreket), og om hvilke krav som stilles til de alternative ordningene for verdipapirforetak som ikke utsteder noen av instrumentene nevnt ovenfor.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen viderefører i hovedsak regler som gjelder for verdipapirforetak i dag, og får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter, foretak eller borgere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen antas ikke å være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Ikrafttredelsestidspunkt må vurderes tilpasset slik at rettsakten trer i kraft tidligst samtidig som IFD i EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2021/2155 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2019/2034 |
Celexnr.: | 32021R2155 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 20.09.2021 |
Frist returnering standardskjema: | 10.01.2022 |
Dato returnert standardskjema: | 23.11.2021 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |