Energimerking smarttelefoner og nettbrett

DELEGERT KOMMISJONSFORORDNING (EU) 2023/1669 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369 med omsyn til energimerking av smarttelefoner og nettbrett

COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2023/1669 supplementing Regulation (EU) 2017/1369 of the European Parliament and of the Council with regard to the energy labelling of smartphones and slate tablets

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.07.2022

Spesialutvalg: Energi

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Energidepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IV. Energi

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Forordningen trådte i kraft i EU 20. september 2023. 

Bakgrunn

Denne forordningen er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter, energimerkeforordningen (EU) 2017/1369. Forordningen erstatter det tidligere energimerkedirektivet 2010/30/EU. Forordningen er sammen med økodesigndirektivet virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Energimerkeforordningen, med underliggende forordninger, pålegger leverandører og forhandlere blant annet å forsyne produktene med trykte og elektroniske versjoner av energimerket og produktdatablad slik at forbrukeren kan ta et bevisst valg i kjøpssituasjonen. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.

Sammendrag av innhold

Forordning 2023/1669 om smarttelefoner og nettbrett er utfyllende regler fra Europakommisjonen til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369. 

Virkeområdet for energimerkeforordningen er smarttelefoner og nettbrett. 

Eksempler på forslag til krav i energimerkeforordningen:

Leverandører skal blant annet sørge for at:

  • hver smarttelefon eller nettbrett er utstyrt med en printet energietikett
  • informasjon på produktdatabladet registreres i den offentlige delen av produktdatabasen EPREL
  • den tekniske dokumentasjonen registreres i produktdatabasen EPREL
  • en elektronisk energietikett og et elektronisk produktdatablad gjøres tilgjengelig for forhandlere for hver smarttelefon- og nettbrettmodell

Det stilles også krav til forhandlere til beregning av energieffektivitetsklassen og pålitelighetsklassen for gjentatt fritt fall. 

Forhandlere skal blant annet sørge for at:

  • ved utsalgsstedet er hver smarttelefon og nettbrett påført energietiketten på en synlig og lesbar måte.
  • annonsering og teknisk salgsfremmende materiale inkluderer energieffektivitetsklassen for den aktuelle produktmodellen og de tilgjengelige energieffektivitetsklassene.

Plikter for nettvertsplattformer: 

  • Tilbydere av nettbaserte vertstjenesteplattformer skal tilrettelegge for elektronisk visning av energietikett og produktdatablad på plattformen som forhandler benytter for å selge sine produkter.
  • Tilbyderen er også pålagt å informere forhandler om dennes plikt til å fremvise energietikett og produktdatablad.

Forordningen trådte i kraft i EU 20. september 2023. 

Virkningsdato for kravene i forordningen er 20. juni 2025. 

Merknader

Hovedrettsakten som er en rammerettsakt - energimerkeforordning (EU) 2017/1369 (som erstatter 2010/30/EF) - er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV- traktaten) artikkel 194 (2).

Gjeldende norsk lovgivning for energimerkeordningen for produkter er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (forbrukermerkeloven) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534: Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter). Energimerkeforskriften for produkter trådte i kraft 1.6.2013.

Rettslige konsekvenser

Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer mv. (forbrukermerkeloven). Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. 

Dersom forordningen for smarttelefoner og nettbrett blir tatt inn i EØS-avtalen, vil den bli gjennomført i norsk rett ved endring av energimerkeforskriften for produkter.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Ifølge forordningen var det totale primærenergiforbruket til smarttelefoner og nettbrett på 36,1 TWh i 2020 i et livsløpsperspektiv. Det forventes at den kombinerte effekten av økodesign- og energimerkeforordningen vil redusere primærenergibruken til 23,3 TWh i 2030. I et scenario uten regelverk forventes primærenergibruken å øke til 36,5 TWh i 2030.

På EU-nivå forventes det at regelverket vil bidra til blant annet reduserte klimagassutslipp og reduserte årlige utgifter for forbrukerne, samt jobbskaping i reparasjons-/velikeholdssektoren. 

Det forventes reduserte forretningsinntekter knyttet til økt levetid for produktene, noe som ville innebære en nedgang i etterspørselen etter nye produkter. Det forventes også økning i reparasjonskostnader, men at dette i stor grad vil oppveies av besparelsene som den økte reparerbarheten/varigheten til produktene vil innebære. 

Det forventes også at små og mellomstore bedrifter i reparasjons- og vedlikeholdssektoren vil dra stor fordel av regelverket i form av både nyetableringer og vekst for eksisterende bedrifter. 

NVE har ikke gjort egne beregninger for Norge, men antar at en gjennomføring av forordningen vil føre til redusert energibruk også her.

NVE antar at gjennomføring av forordningen i Norge vil bidra til at fremtidens mobiltelefoner og nettbrett varer lenger, kan brukes om igjen og bli mer energi- og materialeffektive. Gjennom dette får de mindre negativ påvirkning på miljø og klima i Norge og andre land.

NVE antar at reglene ikke vil få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere i Norge. 

Gjennomføring av forordningen i norsk rett vil medføre mindre administrative kostnader til å veilede om kravene og å føre tilsyn med at kravene følges. 

Sakkyndige instansers merknader

Utkast til forordning ble lagt ut på NVEs nettsider 31. mai 2021 og 24. oktober 2022 for innhenting av synspunkt. Ingen innspill kom inn. 

NVE antar derfor at forordningen er EØS-relevant og akseptabel. 

Smarttelefoner og nettbrett er ikke prioritert produkt for NVE.

Dette EØS-notatet er oppdatert i henhold til vedtatt forordning. 

Vurdering

Andre opplysninger

Det er vedtatt økodesignkrav for mobiltelefoner, smarttelefoner, trådløse telefoner og nettbrett. Kravene kan du lese om i EØS-notatet for produktgruppen.

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/1669
Basis rettsaktnr.: 2017/1369
Celexnr.: 32023R1669

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 16.10.2023
Frist returnering standardskjema: 06.11.2023
Dato returnert standardskjema: 01.11.2023
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker