Forlengelse av regelverk for koronasertifikat
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om endring av forordning (EU) 2021/953 om et rammeverk for utstedelse, verifisering og aksept av interoperable covid-19-vaksinasjons-, test- og gjenopprettingssertifikater (EU's digitale koronasertifikat) for å lette fri bevegelse under covid-19-pandemien
Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulation (EU) 2021/953 on a framework for the issuance, verification and acceptance of interoperable COVID-19 vaccination, test and recovery certificates (EU Digital COVID Certificate) to facilitate free movement during the COVID-19 pandemic
EØS-notat | 24.06.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 23.06.2022
Spesialutvalg: Helse
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg X. Generelle tjenster
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Rådet og Parlamentet kom 13. juni 2022 til en overordnet politisk enighet om å forlege forordningen som hjemler EUs digitale koronasertifikat. COVID-19: Council and European Parliament reach a provisional political agreement to extend the regulation establishing the EU digital COVID certificate - Consilium (europa.eu)
Sammendrag av innhold
Forordning om å etablere EUs digitale COVID-sertifikat vil bli forlenget med ett år, frem til 30 juni 2023. Utvidelsen av forordningen vil sikre at EU-reisende så vel som de fra tredjeland som er tilknyttet ordningen, kan fortsette å bruke sitt digitale EU-sertifikat for reiser innenfor unionen. Hvis situasjonen tilsier det, kan forordning oppheves tidligere.
I tillegg til forlengelsen vil:
- kommisjonen plikte å levere en detaljert rapport innen 31.12.2022. Denne rapporten kan ledsages av lovforslag for å muliggjøre en ny vurdering av behovet for å oppheve eller vedlikeholde sertifikatet, avhengig av utviklingen i helsesituasjonen;
- vaksinasjonssertifikater skal gjenspeile alle administrerte doser; uavhengig av medlemslandet der vaksinasjonen ble gitt;
- muligheten til å utstede gjenopprettingssertifikat basert på en antigentest;
- utvide autoriserte antigentester som brukes til å kvalifisere for et COVID-19-sertifikat;
- tillate at vaksinasjonssertifikater utstedes til personer som deltar i kliniske studier.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Endring av smittevernloven kapittel 4A. https://lovdata.no/LTI/lov/2022-06-17-55
Økonomiske og administrative konsekvenser
Koronasertifikatet bygger på de eksisterende løsningene på helsenorge.no, og på smittevernregistrene i Folkehelseinstituttet, herunder MSIS (Meldingssystem for smittsomme sykdommer) og SYSVAK (Nasjonalt vaksinasjonsregister). Hjemlene har i seg selv ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.202 S (2020–2021) ble det bevilget 138 mill. kroner til utvikling, drift og forvaltning av koronasertifikat for 2021. Det ble vist til at etableringen av koronasertifikatet vil være midlertidig. I Prop.51 S (2021–2022) ble det bevilget 170 mill. kroner i beredskapskostnader til Folkehelseinstituttet til å håndtere pandemien første halvår, herav håndtering av koronasertifikatet ut juni 2022. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag om bevilgning til koronasertifikat ved behov.
Dersom koronasertifikat tas i bruk som erstatning for mer inngripende smitteverntiltak, kan de samfunnsøkonomisk gevinstene bli betydelige.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forslaget anses som EØS-relevant og akseptabelt.
Prop. 92 L (2021-2022): Prop. 92 L (2021–2022) - regjeringen.no
Innst. 415 L (2021-2022): Innstilling (stortinget.no)
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | KOM(2022)50 |
Basis rettsaktnr.: |
Norsk regelverk
Høringsstart: | 11.02.2022 |
Høringsfrist: | 04.03.2022 |
Frist for gjennomføring: |