Endringer i LCR-forordningen for å ta høyde for OMF-direktivet
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/786 om endring av delegert kommisjonsforordning (EU) 2015/61 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 575/2013 med hensyn til krav til likviditetsreserve for kredittinstitusjoner
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/786 amending Commision Delegated Regulation (EU) 2015/61 to supplement Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and the Council with regard to liquidity coverage requirement for credit institutions
EØS-notat | 20.05.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.05.2022
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner
Status
Reglene er vedtatt og trer i kraft i EU 08.07.2022. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer (EU) 2015/61 (LCR-forordningen) for å ta høyde for overlappende bufferkrav i direktiv (EU) 2019/2162 (OMF-direktivet). OMF-direktivet trer i kraft i EU 8.juli 2022. Det planlegges for samtidig ikrafttredelse i Norge.
Kredittforetak som utsteder OMF må etter OMF-direktivet holde en egen likviditetsbuffer for OMFer. Disse eiendelene kan ikke samtidig telle med i likviditetsbufferen under LCR-forordningen. For at foretakene skal slippe og holde to separate likviditetsreserver for de samme netto utbetalingene, er det nå foreslått endringer i LCR-forordningen. Endringene medfører at de samme likvide eiendelene kan bli brukt for dekke disse utbetalingene og dermed samtidig telle med i begge likviditetsreservene.
Endringene vil gjelde alle kredittforetak som utsteder OMF.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften (forskrift om kapitalkrav og nasjonal tilpasning av CRR og CRD IV).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2022/786 |
Basis rettsaktnr.: | 32013R0575 |
Celexnr.: | 32022R0786 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 22.02.2022 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |