Forordning (EU) 2022/425 om utsettelse av visse overgangsfrister i forordning (EU) 2019/947 om ubemannede luftfartøyer
Kommisjonsforordning (EU) 2022/425 av 14. mars 2022 om endring av forordning (EU) 2019/947 med hensyn til utsettelse av overgangsfrist for bruk av visse ubemannede luftfartøyer i "åpen" kategori og ikrafttredelsesdato for standard scenarioer for operasjoner utenfor visuell synsrekkevidde
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/425 of 14 march 2022 amending Implementing Regulation (EU) 2019/947 as regards postponing the transition dates for the use of certain unmanned aircraft systems in the 'open' category and the date of application for standard scenarios for operations executed in or beyond the visual line of sight
EØS-notat | 31.05.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 02.05.2022
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forordning (EU) 2022/425 er utarbeidet av Kommisjonen og ble vedtatt 14. mars 2022. Saken er nå til behandling hos EFTA for inkorporering av forordningen i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Saken gjelder rettsakt om endring av overgangsreglene i forordning 2019/947 art. 20 og 22 om adgang til bruk av såkalte «legacy drones» (droner som ikke er CE-merket) i åpen kategori. Overgangsfristen er nå endret fra 1. januar 2023 til 1. januar 2024. Bakgrunnen for utsettelsen er at flere av de tekniske standardene for produksjon av slike droner ikke er ferdige før medio 2023. Det er antatt at de aktuelle CE-merkede dronene, som i dagens utgave av forordningen er påbudt å benytte fra årsskiftet 22/23, ikke er tilgjengelig på markedet før midten av 2023. Av samme grunn er det også gjennomført en et års utsettelse av ikrafttredelsesdatoen for forordningens bestemmelser om såkalte standardscenarioer for bruk av droner i spesifikk kategori. Bruk av slike standard scenarioer forutsetter at det flys med CE-merkede droner (klasse C5 el. C6). Endringen gjøres i forordningens artikkel 23.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
Forordningen er hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning) artikkel 57, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Luftfart med droner reguleres i EU av forordning (EU) 2019/947. Forordning (EU) 2019/947 vil bli EØS-gjennomført i Norge når basisforordningen (EU) 2018/1139 er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i Norge. Dette vil antagelig kunne skje i løpet av 2022. Siden rettsakten dette notatet omhandler endrer sentrale overgangsbestemmelser i forordning (EU) 2019/947, vil det være behov for å EØS-gjennomføre denne samtidig med gjennomføringen av forordning (EU) 2019/947. Forordningen vil bli gjennomført gjennom endring av forskrift 25. november 2020 nr. 2460 om luftfart med ubemannet luftfartøy i åpen- og i spesifikk kategori (BSL A 7-2).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Bestemmelsene medfører at ikke-CE merkede droner vil kunne benyttes til aktuelle operasjoner i åpen kategori frem til egnede CE-merkede droner ventes å bli alminnelig tilgjengelige på markedet. Denne fristutsettelsen vil forhindre at dronebransjen blir negativt påvirket av mangel på egnede droner. Utsettelsen vil også medføre at reglene om standardscenarioer ikke settes i kraft før egnede droner blir tilgjengelig på markedet. Disse endringene anses å være positive for de berørte aktørene som først og fremst vil være rekreasjonelle og profesjonelle brukere av droner til flyging etter reglene for åpen kategori i forordning (EU) 2019/947. Utsettelsen av reglene for bruk av standardscenarioer, anses også som positiv for droneoperatørene som skal operere i spesifikk kategori. Det er ikke identifisert negative konsekvenser av de gjennomførte endringene.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er ikke behandlet i spesialutvalget for transport.
Luftfartstilsynet finner at forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet er positiv til endringsforordningen. Dersom overgansfristene ikke hadde blitt utsatt kunne det ført til mangel på droner som kan benyttes av droneoperatører til de aktuelle operasjonene. Dette igjen kunne medført vesentlige begrensninger på aktiviteten i bransjen frem til CE-merkede droner er tilgjengelige i markedet. Ved å forlenge overgangsfristene med ett år vil dagens overgangsordning fortsette som tidligere. Dette gjør det mulig å opprettholde aktiviteten i bransjen frem til aktuelle CE-merkede droner blir tilgjengelige i markedet. Fristutsettelsen er ikke ventet å påvirke sikkerheten negativt.
Luftfartstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2022/425 |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Celexnr.: | 32022R0425 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 11.03.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 01.07.2022 |
Dato returnert standardskjema: | 30.05.2022 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |