Utfyllende bestemmelser til MiFIR om justering av likviditetsterskler og handelsprosentiler for instrumenter som ikke er egenkapitalinstrumenter
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/629 av 12. januar 2022 om endring av de tekniske reguleringsstandardene fastsatt i delegert forordning (EU) 2017/583 med hensyn til justering av likviditetstersklene og handelsprosentilene som brukes til å bestemme størrelsen som er spesifikk for instrumentet, og som får anvendelse på visse instrumenter som ikke er egenkapitalinstrumenter
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/629 of 12 January 2022 amending the regulatory technical standards laid down in Delegated Regulation (EU) 2017/583 as regards adjustment the liquidity thresholds and trade percentile used to determine the size specific to the instrument applicable to certain non-equity instruments
EØS-notat | 06.10.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 11.05.2022
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen, og gjennomført i norsk rett i verdipapirforskriften.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen gjelder den gradvise innfasingen av transparenskrav for obligasjoner, strukturerte finansieringsprodukter, utslippskvoter og derivater etter delegert kommisjonsforordning (EU) 2017/583 (RTS 2). I følge RTS 2 skal transparenskravene innføres trinnvis og denne kommisjonsforordningen, (EU) 2022/629, er tredje steg i prosessen. Kommisjonsforordningen medfører at flere instrumenter omfattes av transparenskravene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i forskrift er tatt inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for offentlige myndigheter i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2022/629 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022R0629 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 01.02.2022 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 01.01.2022 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 23.09.2022 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 250/2022 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 28.09.2022 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |