Utfyllende bestemmelser til MiFIR om tilsynet med datarapporteringstjenester
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/466 of 17 December 2021 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council by specifying criteria for derogation of the principle that approved publication arrangements and approved reporting mechanisms are supervised by the European Securities Markets Authority
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/466 of 17 December 2021 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council by specifying criteria for derogation of the principle that approved publication arrangements and approved reporting mechanisms are supervised by the European Securities Markets Authority
EØS-notat | 11.05.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 09.05.2022
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen hos EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser i MiFIR (Forordning (EU) 600/2014) vedrørende autorisasjon og tilsynet med leverandører av datarapporteringstjenester. MiFIR ble endret ved Forordning (EU) 2019/2175 som overførte kompetanse til å autorisere og føre tilsynet med leverandørene av datarapporteringstjenester (konsolidert offentliggjøringssystem, godkjent offentliggjøringsordning (APA) og godkjent rapporteringsordning (ARM)) fra nasjonale tilsyn til ESMA. Forordningen behandlet i dette notatet gjør unntak fra at det er ESMA som skal autorisere og føre tilsynet med APAs og ARMs dersom deres virksomhet har begrenset betydning for det indre markedet. Hvorvidt de skal anses å ha begrenset betydning vil avhenge av hvor stor andel av deres kunder som er etablert i et annet medlemsland, samt hvor stor virksomheten deres er.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (endringsforordning 2019/2175). Etter innlemmelse i EØS-avtalen, vil reglene kunne gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Finanstilsynet har i dag ingen leverandører av datarapporteringstjenester under tilsyn, og forordningen vil derfor ikke ha noen økonomiske eller administrative konsekvenser for Finanstilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Det er til vudering hvorvidt det vil være behov å tilpasse ikrafttredelsestidspunktet. Forordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (endringsforordning 2019/2175).
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2022/466 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022R0466 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 25.03.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 14.07.2022 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |