Kommisjonsbeslutning om tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personopplysninger i Korea
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/254 av 17. desember 2021med hjemmel i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/679 om tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personopplysninger i republikken Korea etter lov om beskyttelse av personopplysninger
Commission implementing decision (EU) 2022/254 of 17 December 2021 pursuant to Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council on the adequate protection of personal data by the Republic of Korea under the Personal Information Protection Act
EØS-notat | 10.05.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 07.03.2022
Spesialutvalg: Kommunikasjoner
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Kommunal- og distriktsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Rettsakten trådte i kraft i EU 17. desember 2021. Etter personopplysningsforskriften §2 gjelder beslutningen fra samme tidspunkt også i Norge. Rettsakten har dermed allerede virkning for Norge.
Sammendrag av innhold
Rettsakten er en kommisjonsbeslutning etter forordning (EU) 2016/679 (personvernforordningen) artikkel 45. Denne artikkelen gir kommisjonen fullmakt til å beslutte at et tredjeland har tilstrekkelig/adekvat beskyttelse av personopplysninger (adekvansbeslutning). Beslutningen fastslår at Sør-Korea har tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personopplysninger. Dette innebærer at personopplysninger kan overføres til Sør-Korea uten at den behandlingsansvarlige må gå veien om et av de mer omfattende kravene til overføring i personvernforordningen kapittel V. Rettsakten innebærer dermed en forenkling for både private og offentlige virksomheter.
For å fastslå at Sør-Korea har et tilfredsstillende beskyttelsesnivå for personopplysninger, må det (jf. fortalepunkt 104 i personvernforordningen) undersøkes om de har et beskyttelsesnivå som "i hovedtrekk tilsvarer" beskyttelsesnivået i EU, slik det fremgår av personvernforordningen. I rettsakten viser Kommisjonen til at Sør-Korea har et slikt tilfredsstillende beskyttelsesnivå, sett hen til sør-koreansk personvernlov og garantier gitt i bilag til beslutningen. Det følger av fotnote 8 til fortalepunkt (5) i beslutningen at ved henvisninger til EU og EU-landene i beslutningen skal det også forstås EØS-landene. Videre fremgår av bilag 1 punkt II v) til beslutningen at når betegnelsen "EU" benyttes vil også EØS-landene omfattes, slik at de garantier som Sør-Korea har gitt til EU-landene også vil gjelde for Norge. Norske interesser vil dermed ivaretas på lik linje med EU-landenes.
For å sikre et nødvendig beskyttelsesnivå for personvernet også fremover, fremgår det av rettsakten at den skal evalueres om tre år og deretter hvert fjerde år fremover. Videre pålegges EU-kommisjonen en plikt til å følge opp eventuelle varsler eller tegn på at Sør-Korea ikke overholder personvernet slik som forutsatt i rettsakten, og foreta nødvendige tiltak for å avhjelpe.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen krever ingen endringer i norsk regelverk.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten legger til rette for enklere flyt av personopplysninger fra Norge til Sør-Korea. Norske selskaper og organisasjoner antas å få nytte av beslutningen, på linje med EU-landene, ved at overføring av personopplysninger til Sør-Korea kan skje uten å gå veien om mer omfattende krav i personvernforordningen kapittel V. Dette vil gi økonomiske og administrative besparelser for både næringslivet og offentlige organer.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og har ikke vært behandlet i spesialutvalget.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU)2021/9316 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022D0254 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 19.04.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 03.05.2022 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |