Plantevernmiddelrester fo. 2022/1363 (MRL)

Kommisjonsforordning (EU) 2022/1363 av 3. august 2022 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for 2,4-D, azoxystrobin, cyhalofop-butyl, cymoxanil, fenhexamid, flazasulfuron, florasulam, fluroxypyr, iprovalicarb og silthiofam i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2022/1363 of 3 August 2022 amending Annex II to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for 2,4-D, azoxystrobin, cyhalofop-butyl, cymoxanil, fenhexamid, flazasulfuron, florasulam, fluroxypyr, iprovalicarb and silthiofam in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 03.11.2022

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 15.12.2022

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.

Sammendrag av innhold

Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for 2,4-D, azoksystrobin, cyhalofop-butyl, cymoksanil, fenheksamid, flazasulfuron, florasulam, fluroksypyr, iprovalikarb og silthiofam. Alle stoffene er godkjent som aktive stoffer i EU og 2,4-D, azoksystrobin, cymoksanil, fenheksamid, florasulam og fluroksypyr er godkjent brukt i Norge.

Forslaget gjelder endring av grenseverdier etter vurdering av etterspurt dokumentasjon (confirmatory data) som oppfølging av en tidligere MRL-revurdering.

For 2,4-D kan fotnoter om manglende analysemetode for trenøtter kan fjernes etter at dokumentasjon nå er levert, og grenseverdiene kan beholdes. For bokhvete og andre pseudokornarter er det ikke blitt levert dokumentasjon, og disse grenseverdiene fastsettes derfor ved kvantifiseringsgrensen.

For azoksystrobin fastsettes det etter vurdering av ny dokumentasjon (confirmatory data) en lavere grenseverdi for salat og salatplanter på 10 mg/kg (før 15 mg/kg). Fotnoter om manglende dokumentasjon for MRL-er innen denne gruppen fjernes, og grenseverdiene har ikke lenger status som midlertidige grenseverdier siden det er vurdert at dokumentasjonskravene nå er oppfylt.

For cyhalofop-butyl var alle grenseverdier allerede fastsatt ved kvantifiseringsgrensen (LOQ), og det skjer ingen endringer i grenseverdier for dette stoffet. Fotnoten om manglende analysemetode for cyhalofop-butyl i ris kan fjernes fordi det er levert  MRL-dokumentasjon om analysemetoder.

For cymoksanil fastsettes det lavere grenseverdier for spisedruer og vindruer, spinat (fotnote om manglende dokumentasjon fjernet) og lavere MRL for belgvekster (lavere LOQ). Fotnotene om manglende dokumentasjon kan fjernes fra MRL for salat, og grenseverdien er da ikke lenger en midlertidig MRL.

For MRL for fenheksamid i kiwi fjernes fotnote om manglende dokumentasjon, og MRL er da ikke lenger en midlertidig MRL.

For MRL for flazasulfuron i oliven til oljeproduksjon fjernes fotnoten om manglende dokumentasjon, og MRL er da ikke lenger en midlertidig MRL.

For florasulam fjernes flere fotnoter om manglende dokumentasjon for flere MRL-er for animalske produkter, og grenseverdiene er da ikke lenger midlertidige grenseverdier.

For fluroksypyr for produkter der det er fastsatt midlertidige grenseverdier, er disse nå fastsatt som vanlige MRL-er, og fotnoter om manglende dokumentasjon kan fjernes.

For iprovalikarb fastsettes tidligere midlertidige grenseverdiene for salat, eskaroll/bredbladet endive og ruccola som har manglende dokumentasjon om metabolisme nå ved kvantifiseringsgrensen (LOQ).

For silthiofam er allerede alle MRL-er for stoffet fastsatt ved kvantifiseringsgrensen (LOQ). For grenseverdiene for rug, hvete og bygg er det fotnoter om manglende analysemetode, og disse fotnotene fjernes nå.

EUs referanselaboratorier har gitt tilbakemelding om at teknisk utvikling gjør det mulig å fastsette lavere grenseverdier for noen produkter/produktgrupper der det er behov for lavere grenseverdier (grenseverdi ved LOQ).

Nye grenseverdier gjelder i EU først 6 måneder etter at forordningen har trådt i kraft for å gi medlemsland, tredjeland og virksomheter mulighet til å tilpasse seg endringer i disse grenseverdiene.


Artikkel 2 i forordningen gir overgangsordninger for produkter som er produsert eller importer til EU/EØS før 25. februar 2023.

Nåværende grenseverdier vil fortsatt gjelde for disse stoffene for produkter som ble produsert i EU/EØS eller importert til EU/EØS før 25. februar 2023.

Forordningen 2022/1363 er fastsatt i EU, og nye grenseverdier gjelder i EU fra 25. februar 2023. I Norge vil nye grenseverdier gjelde tidligst fra 25. februar 2023 eller når forordningen tas inn i norsk regelverk (om etter 25. februar 2023).

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det laveste nivået hvor det påvises en langtidsvirkning eller en akutt helserisiko, danner alltid grunnlaget for fastsettelse av grenseverdier.

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2022/1363
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32022R1363

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 05.08.2022
Frist returnering standardskjema: 16.09.2022
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 18.11.2022
Høringsfrist: 09.12.2022
Frist for gjennomføring: