Sikkerhetsforordningen for motorvogner 2019: endringsbestemmelser for innarbeiding av FN/ECE-regelverk

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/1398 av 8. juni 2022 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/2144 for å ta hensyn til teknisk og regulatorisk utvikling med hensyn til endringer til kjøretøyforordninger vedtatt innenfor rammene av De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa

Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1398 of 8 June 2022 amending Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council to take into account technical progress and regulatory developments concerning amendments to Vehicle Regulations adopted in the context of the United Nations Economic Commission for Europe

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 01.11.2022

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer

Status

Forordningen ble vedtatt 8. juni 2022 og kom til anvendelse i EU 5. september 2022. 

Forordningen var på nasjonal høring ila første kvartal 2023. 

Endringsforskrift ble vedtatt/kunngjort 28.03.23 og Form 1 ble sendt ESA samme dag.

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2022/1398 inneholder oppdateringer av sikkerhetsforordningens (EU) 2019/2144 vedlegg 1 med hensyn til ajourføring av FN-regulativer, samt at det både for vedlegg I og II tas inn tekniske kravspesifikasjoner til en rekke førerstøttesystemer.

Dette er også med bakgrunn i at FN-regulativ nr. 0, om internasjonal typegodkjennelse av M1-kjøretøy, er vedtatt for å redusere hindringer mellom FN`s regelverk og EU - blant annet for å gi kjøretøyfabrikantene bedre forutsigbarhet i de tilfeller typegodkjenningen er utstedt i henhold til FN-regulativ nr. 0.

Vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144 inneholder en liste over tekniske krav som kjøretøyer, systemer, komponenter og separate tekniske enheter skal oppfylle I henhold til gitt krav og datoer, men i vedlegget har det tidligere ikke fremkommet henvisninger til rettsakter som fastsatte detaljerte tekniske krav til førerstøttesystemer.

De tekniske spesifikasjonene knyttet til forannevnte kravområder fremkommer i vedlegg I og II til nærværende forordning 2022/1398, ved at det ifølge artikkel 1 er foretatt endringer av vedlegg I og II til forordning (EU) 2019/2144 hvor det henvises til oppdaterte FN-regulativer.

I vedlegg I til forordning (EU) 2019/2144 er det foretatt følgende endringer ved at det henvises til oppdaterte FN-regulativer

FN regulativ Series of amendments   Kjøretøygruppe
14 Safety-belt anchorages 09  M,N
17 Seats, their anchorages and any head restraints 09  M,N
29 Protection of the occupants of the cab of a commercial vehicle 03  N
44 Restraining devices for child occupants of power-driven vehicles (‘Child Restraint Systems’) 04  M.N
45 Headlamps cleaner 01  M,N
48 nstallation of lighting and light-signalling devices on motor vehicles 07  M,N,O
80 Seats of large passenger vehicles 03  M2,M3
90 Replacement brake lining assemblies, drum-brake linings and discs and drums for powerdriven vehicles an 02  M,N,O
94 Protection of occupants in the event of a frontal collision 04  M1,N1
95 Protection of occupants in the event of a lateral collision 05  M1,N1
118 Fire resistance of interior materials in buses 03  M3
122 Heating systems of vehicles Original version   M,N,O
126 Partitioning systems Original version   M1
127 Pedestrian safety 02  M1, N1
135 Pole side impact 01  M1,N1
137 Frontal full-width impact  02  M1,N1
141 Tyre pressure monitoring systems  01  M,N,O
 142 Tyre installation  01  M,N,O
 145 Child restraint anchorages Original version   M1,N1

Videre er følgende FN-regulativer tatt inn i vedlegg I til forordning (EU) 2019/2144

FN-reg

Series 

 Kjøretøygruppe
148 Light signalling devices (LSD) Original version   M,N,O
149 Road illumination devices Original version   M,N,O
150 Retro-reflective devices (RRD) Original version   M,N.O
151 Blind Spot Information System for the Detection of Bicycles Original version   M2,M3,N2,N3
152 Advanced Emergency Braking System (AEBS) Original version   M1,N1
153 Safety of electric power train at rear-end collision Original version   M1,N1
 155 Cybersecurity and cybersecurity management system Original version   M,N,O
 157 Automated Lane Keeping Systems (ALKS) Original version   M1
 158 Devices for means of rear visibility or detection Original version   M,N
159 Moving Off Information Systems (MOIS) Original version   M2,M3,N2,N3
161 Locking system Original version   M1,N1
162 Immobiliser systems Original version   M1,N1
163 Vehicle alarm system Original version   M1,N1

Videre er det tatt inn et nytt avsnitt vedr. godkjenning i henhold til FN.regulativ 0. 

Universal International Whole Vehicle Type Approval issued for a type of vehicles of category M1 under UN Regulation No 0 (OJ L 135, 31.5.2018, p. 1), that includes type-approval under the UN Regulations concerned in the list in this Annex, shall be considered equivalent to an EU type-approval granted under this Regulation.’;

Det er også tatt inn en forklarende fotnote som angir gyldighetsområde og ibruktakelse av bremsekomponenter godkjent etter FN-regulativ nr. 90.

Vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144 inneholder en liste over krav som kjøretøy, systemer, komponenter og separate tekniske enheter skal oppfylle i henhold til artikkel 4, pkt. 5, og artikkel 5, pkt.. 3, men det er tidligere ikke tatt med henvisninger til tekniske krav knyttet til følgende kravområder:

  • advanced emergency braking systems with pedestrians and cyclists detection,
  • pedestrian and cyclist collision warning systems,
  • blind spot information systems,
  • emergency lane-keeping assistance systems,
  • reversing detection,
  • emergency stop signal
  • event data recorders. 
  • defrost/demist
  • wash/wipe

Tekniske kravområder er tatt inn og gjort obligatoriske i denne forordningen som en endring av vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144.

Videre fastsetter også forordningen at flere krav er overført uten endringer fra et FN-regulativ til et annet, og at de derfor skal anes som ekvivalente med hensyn til vurdering av typegodkjenningens gyldighet. Forordningen angir nærmere virkeområdet til disse.

I tillegg gjøres det også noen endringer med hensyn til gyldigheten av anordninger som er godkjent i henhold til FN-regulativ nr. 44 før 1.september 2023.

EU-hjemmel

Forordning 2022/1398 er en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 291.

Rettslige konsekvenser

Rettsakten vil bli implementert i forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere forordningen i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Forordningen går etter EFTAs hurtigprosedyre og vil derfor ikke bli forelagt noe Spesialutvalg for vurdering. 

 

Vurdering

Forordningen vurderes som relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen. 

Andre opplysninger

Noge har vært tilstede i EU-forum (TCMV) forbindelse med utarbeidelse av denne forordningen.

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2022/1398
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32022R1398

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 14.07.2022
Frist returnering standardskjema: 03.11.2022
Dato returnert standardskjema: 16.08.2022
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 03.02.2023
Nummer for EØS-komitebeslutning: 4/2023
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring:
Dato varsling til ESA om gjennomføring:

Lenker