Sikkerhetsforordningen for motorvogner 2019: endringsbestemmelser for innarbeiding av FN/ECE-regelverk
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/1398 av 8. juni 2022 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/2144 for å ta hensyn til teknisk og regulatorisk utvikling med hensyn til endringer til kjøretøyforordninger vedtatt innenfor rammene av De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1398 of 8 June 2022 amending Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council to take into account technical progress and regulatory developments concerning amendments to Vehicle Regulations adopted in the context of the United Nations Economic Commission for Europe
EØS-notat | 28.03.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.11.2022
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forordningen ble vedtatt 8. juni 2022 og kom til anvendelse i EU 5. september 2022.
Forordningen var på nasjonal høring ila første kvartal 2023.
Endringsforskrift ble vedtatt/kunngjort 28.03.23 og Form 1 ble sendt ESA samme dag.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2022/1398 inneholder oppdateringer av sikkerhetsforordningens (EU) 2019/2144 vedlegg 1 med hensyn til ajourføring av FN-regulativer, samt at det både for vedlegg I og II tas inn tekniske kravspesifikasjoner til en rekke førerstøttesystemer.
Dette er også med bakgrunn i at FN-regulativ nr. 0, om internasjonal typegodkjennelse av M1-kjøretøy, er vedtatt for å redusere hindringer mellom FN`s regelverk og EU - blant annet for å gi kjøretøyfabrikantene bedre forutsigbarhet i de tilfeller typegodkjenningen er utstedt i henhold til FN-regulativ nr. 0.
Vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144 inneholder en liste over tekniske krav som kjøretøyer, systemer, komponenter og separate tekniske enheter skal oppfylle I henhold til gitt krav og datoer, men i vedlegget har det tidligere ikke fremkommet henvisninger til rettsakter som fastsatte detaljerte tekniske krav til førerstøttesystemer.
De tekniske spesifikasjonene knyttet til forannevnte kravområder fremkommer i vedlegg I og II til nærværende forordning 2022/1398, ved at det ifølge artikkel 1 er foretatt endringer av vedlegg I og II til forordning (EU) 2019/2144 hvor det henvises til oppdaterte FN-regulativer.
I vedlegg I til forordning (EU) 2019/2144 er det foretatt følgende endringer ved at det henvises til oppdaterte FN-regulativer
FN regulativ | Series of amendments | Kjøretøygruppe | |
14 | Safety-belt anchorages | 09 | M,N |
17 | Seats, their anchorages and any head restraints | 09 | M,N |
29 | Protection of the occupants of the cab of a commercial vehicle | 03 | N |
44 | Restraining devices for child occupants of power-driven vehicles (‘Child Restraint Systems’) | 04 | M.N |
45 | Headlamps cleaner | 01 | M,N |
48 | nstallation of lighting and light-signalling devices on motor vehicles | 07 | M,N,O |
80 | Seats of large passenger vehicles | 03 | M2,M3 |
90 | Replacement brake lining assemblies, drum-brake linings and discs and drums for powerdriven vehicles an | 02 | M,N,O |
94 | Protection of occupants in the event of a frontal collision | 04 | M1,N1 |
95 | Protection of occupants in the event of a lateral collision | 05 | M1,N1 |
118 | Fire resistance of interior materials in buses | 03 | M3 |
122 | Heating systems of vehicles | Original version | M,N,O |
126 | Partitioning systems | Original version | M1 |
127 | Pedestrian safety | 02 | M1, N1 |
135 | Pole side impact | 01 | M1,N1 |
137 | Frontal full-width impact | 02 | M1,N1 |
141 | Tyre pressure monitoring systems | 01 | M,N,O |
142 | Tyre installation | 01 | M,N,O |
145 | Child restraint anchorages | Original version | M1,N1 |
Videre er følgende FN-regulativer tatt inn i vedlegg I til forordning (EU) 2019/2144
FN-reg |
Series |
Kjøretøygruppe | |
148 | Light signalling devices (LSD) | Original version | M,N,O |
149 | Road illumination devices | Original version | M,N,O |
150 | Retro-reflective devices (RRD) | Original version | M,N.O |
151 | Blind Spot Information System for the Detection of Bicycles | Original version | M2,M3,N2,N3 |
152 | Advanced Emergency Braking System (AEBS) | Original version | M1,N1 |
153 | Safety of electric power train at rear-end collision | Original version | M1,N1 |
155 | Cybersecurity and cybersecurity management system | Original version | M,N,O |
157 | Automated Lane Keeping Systems (ALKS) | Original version | M1 |
158 | Devices for means of rear visibility or detection | Original version | M,N |
159 | Moving Off Information Systems (MOIS) | Original version | M2,M3,N2,N3 |
161 | Locking system | Original version | M1,N1 |
162 | Immobiliser systems | Original version | M1,N1 |
163 | Vehicle alarm system | Original version | M1,N1 |
Videre er det tatt inn et nytt avsnitt vedr. godkjenning i henhold til FN.regulativ 0.
Universal International Whole Vehicle Type Approval issued for a type of vehicles of category M1 under UN Regulation No 0 (OJ L 135, 31.5.2018, p. 1), that includes type-approval under the UN Regulations concerned in the list in this Annex, shall be considered equivalent to an EU type-approval granted under this Regulation.’;
Det er også tatt inn en forklarende fotnote som angir gyldighetsområde og ibruktakelse av bremsekomponenter godkjent etter FN-regulativ nr. 90.
Vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144 inneholder en liste over krav som kjøretøy, systemer, komponenter og separate tekniske enheter skal oppfylle i henhold til artikkel 4, pkt. 5, og artikkel 5, pkt.. 3, men det er tidligere ikke tatt med henvisninger til tekniske krav knyttet til følgende kravområder:
- advanced emergency braking systems with pedestrians and cyclists detection,
- pedestrian and cyclist collision warning systems,
- blind spot information systems,
- emergency lane-keeping assistance systems,
- reversing detection,
- emergency stop signal
- event data recorders.
- defrost/demist
- wash/wipe
Tekniske kravområder er tatt inn og gjort obligatoriske i denne forordningen som en endring av vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144.
Videre fastsetter også forordningen at flere krav er overført uten endringer fra et FN-regulativ til et annet, og at de derfor skal anes som ekvivalente med hensyn til vurdering av typegodkjenningens gyldighet. Forordningen angir nærmere virkeområdet til disse.
I tillegg gjøres det også noen endringer med hensyn til gyldigheten av anordninger som er godkjent i henhold til FN-regulativ nr. 44 før 1.september 2023.
EU-hjemmel
Forordning 2022/1398 er en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli implementert i forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere forordningen i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen går etter EFTAs hurtigprosedyre og vil derfor ikke bli forelagt noe Spesialutvalg for vurdering.
Vurdering
Forordningen vurderes som relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen.
Andre opplysninger
Noge har vært tilstede i EU-forum (TCMV) forbindelse med utarbeidelse av denne forordningen.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2022/1398 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022R1398 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.07.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 03.11.2022 |
Dato returnert standardskjema: | 16.08.2022 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 03.02.2023 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 4/2023 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |