Utslipp fra lette kjøretøy - spesifisering og beregning av verdier for årene 2020-2024
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/2087 av 26. september 2022 om bekreftelse eller endring av den foreløpige beregning av de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp og de spesifikke utslippsmål for fabrikanter av personbiler og lette nyttekjøretøy for kalenderåret 2020 og om opplysninger til fabrikantene om de verdier som skal anvendes ved beregningen av de spesifikke utslippsmål og de mål som omfattes av unntak for kalenderårene 2021 til 2024 jf. Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/631
Commission Implementing Decision (EU) 2022/2087 of 26 September 2022 confirming or amending the provisional calculation of the average specific emissions of CO2 and the specific emissions targets for manufacturers of passenger cars and light commercial vehicles for the calendar year 2020 and informing manufacturers of the values to be used for the calculation of the specific emissions targets and derogation targets for the calendar years 2021 to 2024 pursuant to Regulation (EU) 2019/631
EØS-notat | 27.03.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 14.11.2022
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Beslutningen ble vedtatt 26. september 2022 og publisert i Den europeiske unions tidende 28. oktober 2022.
Endringsforskrift ble vedtatt og kunngjort 27.03.23. Form 1 ble sendt ESA 28.03.23.
Sammendrag av innhold
I henhold til forordning (EU) 2019/361, skal EU-kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for hver fabrikant av nye personbiler og varebiler som er registert i EU, Island, Norge, og frem til 2020 også Storbritannia, samt for hver sammenslutning (pool) av fabrikanter. Basert på dette fastsettes hvordan en fabrikant eller en sammenslutning av fabrikanter ligger an i å nå sine respektive utslippsmål. Beregningene av de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for kalendereåret 2020 baseres på de rapporterende myndigheters detaljerte data om nyregistrerte personbiler og varebiler for dette året. Fristen for å rapportere slike data for det foregående året er 28. februar hvert år. De innrapporterte dataene gjennomgås av Kommisjonen, som ved behov går i dialog med det enkelte land ved spørsmål til datasettene. Etter at Kommisjonen publiserer de foreløpige dataene, ber de fabrikantene om å kontrollere disse. Dersom en fabrikant eller en pool ikke når sine spesifikke utslippsmål, blir de ilagt en avgift for sine overskridelser. For året 2020 gjaldt dette seks ulike personbilfabrikanter, to sammenslutninger av personbilfabrikanter og en varebilfabrikant. De endelige resultatene for 2020 er gjengitt i vedlegg I til beslutning (EU) 2022/2087. Videre er fabrikantenes måltall for kalenderårene 2021-2024 beregnet, slik det er beskrevet i del A og B punkt 4 og 5 i vedlegg I til forordning (EU) 2019/631. Resultatet av beregningene er gjengitt i beslutningens vedlegg II.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (forskriften implementerer forordning (EU) 2019/631 samt avledede rettsakter).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Ingen av fabrikantene beslutningen omfatter er norske. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Det er stor etterspørsel etter elektriske biler i Norge og det vurderes som positivt for markedsadgangen her i landet at det er en fordel for fabrikantene å ha en stor andel null- og lavutslippskjøretøy i sin registreringsportefølje for å nå sine spesifikke utslippsmål. Dette vil bidra til å nå målene i NTP om at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy (elbiler eller hydrogenbiler) i 2025.
Andre opplysninger
Statens vegvesen som registreringsmyndighet rapporterer data om nyregistrerte personbiler og varebiler i Norge i henhold til forordning (EU) 2019/631.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2022/2087 |
Basis rettsaktnr.: | 2019/631 |
Celexnr.: | 32022D2087 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 07.11.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 19.12.2022 |
Dato returnert standardskjema: | 19.12.2022 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 17.03.2023 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 74/2023 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |