Fastsettelse av grenseverdier for askorbinsyre i tunfisk

Kommisjonsforordning (EU) 2022/1923 av 10. oktober 2022 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 1333/2008 med hensyn til bruken av askorbinsyre (E 300), natriumaskorbat (E 301) og kalsiumaskorbat (E 302) i tunfisk

Commission Regulation (EU) 2022/1923 of 10 October 2022 amending Annex II to Regulation (EC) No 1333/2008 of the European Parliament and of the Council as regards the use of ascorbic acid (E 300), sodium ascorbate (E 301) and calcium ascorbate (E 302) in tuna

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 31.10.2022

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 15.12.2022

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler

Status

Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Tilsetningsstofforskriften godkjenner askorbinsyre (E 300), natriumaskorbat (E 301) og kalsiumaskorbat (E 302) i q.s. i kategori 09.1.1 "Ubearbeidet fisk" og kategori 09.2 "Bearbeidet fisk og bearbeidede fiskeprodukter, herunder bløtdyr og krepsdyr".

 Da Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) revurderte bruken av askorbinsyre og salter av askorbinsyre som antioksidanter, opprettholdt de at bruken er akseptabel. Det var ikke noen helsemessige bekymringer angående deres bruk som tilsetningsstoffer, og de kunne benyttes q.s.  

Antioksidanter blir benyttet i ubearbeidet fisk for å bremse harskning og misfarging av fiskekjøtt. I ubehandlet tunfisk blir den naturlige røde fargen forbundet med friskhet av ferskt tunfiskkjøtt.

Tint tunfiskfilet (såkalte 'loins') markedsføres som 'fersk' tunfisk når tunfisken har vært frosset under -18 ° C rett etter fiske ('fersk tunfisk'), mens andre tinte tunfiskfileter kun kan brukes til hermetikk i samsvar med EU-parlamentets og rådets forordning (EF) nr. 853/2004.

Det har vist seg at store mengder tilsetningsstoffer blir benyttet i tunfisk som skulle ha gått til hermetisk tunfisk for å kunstig gjenopprette fargen til ferskt tunfiskkjøtt. Dette er misvisende markedsføring av fersk tunfisk, fører til økonomisk vinning fordi tunfisken selger til en høyere pris, villeder forbrukere om produktet og setter dem i fare for histaminforgiftning.

Tilsetningsstoffer brukt på denne måten er hverken i samsvar med de generelle betingelsene for inkludering og bruk av tilsetningsstoffer på EU-listene eller med quantum satis-prinsippet.

Det er de nasjonale myndighetene som skal kunne fastslå om q.s.-prinsippet blir overholdt eller ikke. Dette kan være vanskelig, og derfor ba Spania Kommisjonen sette en passende grenseverdi for bruken av antioksidanter i tunfisk tilhørende næringsmiddelkategori 9.1.1 og 9.2.

På bakgrunn av informasjonen som industrien har sendt EFSA er grenseverdien 300 mg/kg vurdert som passende. Den høyeste brukermengden som industrien har rapportert inn er lik grenseverdien som nå blir innført i regelverket.

Fastsettelsen av grenseverdier for askorbinsyre og saltene av askorbinsyre fører ikke til en økt helsemessig risiko.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om tilsetningsstoffer.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken myndigheter/næringen/forbrukere.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Fastsettelse av grenseverdier for askorbinsyre og saltene av askorbinsyre i tunfisk vil hverken føre økt eksponering eller økt helsemessig risiko. Snarere tvert imot vil de nye grenseverdiene redusere faren for villedning og gjøre det vanskeligere å skjule skjemt mat.

Mattilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2022/1923
Basis rettsaktnr.: 1333/2008
Celexnr.: 32022R1923

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 14.10.2022
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 22.09.2023
Nummer for EØS-komitebeslutning: 218/2023
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 24.11.2022
Høringsfrist: 05.01.2023
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring: 28.09.2023
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 10.10.2023

Lenker