Fastsettelse av grenseverdier for askorbinsyre i tunfisk
Kommisjonsforordning (EU) 2022/1923 av 10. oktober 2022 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 1333/2008 med hensyn til bruken av askorbinsyre (E 300), natriumaskorbat (E 301) og kalsiumaskorbat (E 302) i tunfisk
Commission Regulation (EU) 2022/1923 of 10 October 2022 amending Annex II to Regulation (EC) No 1333/2008 of the European Parliament and of the Council as regards the use of ascorbic acid (E 300), sodium ascorbate (E 301) and calcium ascorbate (E 302) in tuna
EØS-notat | 16.10.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 31.10.2022
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 15.12.2022
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Tilsetningsstofforskriften godkjenner askorbinsyre (E 300), natriumaskorbat (E 301) og kalsiumaskorbat (E 302) i q.s. i kategori 09.1.1 "Ubearbeidet fisk" og kategori 09.2 "Bearbeidet fisk og bearbeidede fiskeprodukter, herunder bløtdyr og krepsdyr".
Da Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) revurderte bruken av askorbinsyre og salter av askorbinsyre som antioksidanter, opprettholdt de at bruken er akseptabel. Det var ikke noen helsemessige bekymringer angående deres bruk som tilsetningsstoffer, og de kunne benyttes q.s.
Antioksidanter blir benyttet i ubearbeidet fisk for å bremse harskning og misfarging av fiskekjøtt. I ubehandlet tunfisk blir den naturlige røde fargen forbundet med friskhet av ferskt tunfiskkjøtt.
Tint tunfiskfilet (såkalte 'loins') markedsføres som 'fersk' tunfisk når tunfisken har vært frosset under -18 ° C rett etter fiske ('fersk tunfisk'), mens andre tinte tunfiskfileter kun kan brukes til hermetikk i samsvar med EU-parlamentets og rådets forordning (EF) nr. 853/2004.
Det har vist seg at store mengder tilsetningsstoffer blir benyttet i tunfisk som skulle ha gått til hermetisk tunfisk for å kunstig gjenopprette fargen til ferskt tunfiskkjøtt. Dette er misvisende markedsføring av fersk tunfisk, fører til økonomisk vinning fordi tunfisken selger til en høyere pris, villeder forbrukere om produktet og setter dem i fare for histaminforgiftning.
Tilsetningsstoffer brukt på denne måten er hverken i samsvar med de generelle betingelsene for inkludering og bruk av tilsetningsstoffer på EU-listene eller med quantum satis-prinsippet.
Det er de nasjonale myndighetene som skal kunne fastslå om q.s.-prinsippet blir overholdt eller ikke. Dette kan være vanskelig, og derfor ba Spania Kommisjonen sette en passende grenseverdi for bruken av antioksidanter i tunfisk tilhørende næringsmiddelkategori 9.1.1 og 9.2.
På bakgrunn av informasjonen som industrien har sendt EFSA er grenseverdien 300 mg/kg vurdert som passende. Den høyeste brukermengden som industrien har rapportert inn er lik grenseverdien som nå blir innført i regelverket.
Fastsettelsen av grenseverdier for askorbinsyre og saltene av askorbinsyre fører ikke til en økt helsemessig risiko.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om tilsetningsstoffer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken myndigheter/næringen/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Fastsettelse av grenseverdier for askorbinsyre og saltene av askorbinsyre i tunfisk vil hverken føre økt eksponering eller økt helsemessig risiko. Snarere tvert imot vil de nye grenseverdiene redusere faren for villedning og gjøre det vanskeligere å skjule skjemt mat.
Mattilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2022/1923 |
Basis rettsaktnr.: | 1333/2008 |
Celexnr.: | 32022R1923 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.10.2022 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 22.09.2023 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 218/2023 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 24.11.2022 |
Høringsfrist: | 05.01.2023 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 28.09.2023 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 10.10.2023 |