Krav til data som rapporteres til transaksjonsregistre
Kommisjonsforordning (EU) 2022/1855 av 10. juni 2022 som supplerer Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 648/2012 med hensyn til regulatoriske tekniske standarder som spesifiserer minimumsdetaljer for dataene som skal rapporteres til transaksjonsregistre og typen rapporter som skal brukes
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1855 of 10 June 2022 supplementing Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the minimum details of the data to be reported to trade repositories and the type of reports to be used
EØS-notat | 07.08.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 28.10.2022
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er fattet av EU-kommisjonen 10. juni 2022, trådte i kraft 30. oktober 2022, og kommer til anvendelse fra 29. april 2024.
Forordningen er inntatt i EØS-avtalen og i kraft i Norge.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen er vedtatt med hjemmel i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 648/2012 (EMIR) om OTC derivater, sentrale motparter og handelsregistre og spesifiserer minimumskravene til rapporteringsdata til transaksjonsregistre.
Forordning (EU) nr. 148/2013 av 19. desember 2012 som utfyller Europaparlaments - og rådsforordning (EU) nr. 648/2012, har blitt vesentlig endret. Siden ytterligere endringer vil være nødvendig for å forbedre klarheten i rapporteringsrammeverk og sikre sammenheng med nye implementeringstekniske standarder og internasjonalt avtalte standarder, vil forordning 148/2013 bli slettet og erstattes av denne forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er inntatt i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved inkorporering i verdipapirforskriften, det vil si at det i forskriften er tatt inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken og funnet rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsforordningen anses som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2022/1855 |
Basis rettsaktnr.: | 648/2012 |
Celexnr.: | 32022R1855 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.07.2022 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 31.12.2022 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 12.06.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 129/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 01.08.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |