Minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå (kodifisering)
Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/993 av 8. juni 2022 om minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå (kodifisering)
Directive (EU) 2022/993 of the European Parliament and of the Council of 8 June 2022 on the minimum level of training of seafarers (codification)
EØS-notat | 26.10.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 23.10.2022
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport
Status
Direktivet ble vedtatt i Europaparlamentets plenumsbehandling 5. april 2022, publisert i Official Journal 27. juni 2022 og trådte i kraft i EU 14. juli 2022.
Sammendrag av innhold
Europaparlamentet og Rådet har vedtatt et nytt direktiv om minstekrav til sjøfolks opplæring. Den nye rettsakten innebærer en kodifisering av direktiv 2008/106 og etterfølgende endringsdirektiv (2012/35 og 2019/1159), og samler disse i et nytt direktiv. Hensikten er at reglene skal bli lettere tilgjengelige. Det fremgår av europaparlamentets plenumsbehandling 5. april 2022 at direktivet utelukkende består i en kodifikasjon av de eksisterende direktiv uten innholdsmessige endringer.
Noen av de opprinnelige bestemmelsene er gitt nye nummer i det vedtatte direktivet, og det var derfor inkludert en tabell i vedlegg V til kommisjonens direktivforslag når dette ble fremlagt i 2020. Vedlegget gir en oversikt over nye og gamle nummer på bestemmelsene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
En kodifisering innebærer ikke endring i de materielle reglene og direktivforslaget vil derfor ikke ha rettslige konsekvenser utover at referanser i norsk regelverk til de tidligere direktivene vil måtte endres. Dette gjelder eksempelvis referansen i forskrift av 22. desember 2011 nr. 1523 om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk § 84.
I tidligere posisjonsnotat til dette direktivet ble det presisert at direktiv 2019/1159 ikke var inntatt i EØS-avtalen og heller ikke gjennomført i norsk rett. Endringsdirektiv 2019/1159 er nå inntatt i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett
Økonomiske og administrative konsekvenser
Direktivforslaget vurderes å ikke ha økonomiske og administrative konsekvenser utover myndighetenes arbeid med oppdatering av referanser i aktuelt regelverk.
Sakkyndige instansers merknader
Sjøfartsdirektoratet forela rettsakten for berørte aktører innenfor skipsfartsnæringen til uttalelse i 2020 når kommisjonens fremlegg var presentert. Det Norske Maskinistforbund ga tilbakemelding om at teksten i STCW-konvensjonen med fordel burde brukes som den er både i EU-rettsakter og i norsk regelverk, da oppdeling kan medføre utfordringer.
Vurdering
Direktivet er relevant og akseptabelt for innlemmelse i EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | KOM(2020)739 |
Rettsaktnr.: | 2022/993 |
Basis rettsaktnr.: | 2008/106 |
Celexnr.: | 32022L0993 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 21.07.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 10.11.2022 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |