Videreføring av tiltak for et bærekraftig jernbanemarked i forbindelse med covid-19-pandemien
Europaparlamentet og Rådets forordning (EU) 2022/1036 av 29. juni 2022 om endring av forordning (EU) 2020/1429 hva gjelder varigheten av av referanseperioden for bruk av midlertidige tiltak for ilegging av avgifter for bruk av jernbaneinfrastruktur
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1036 of 29 June 2022 amending Regulation (EU) 2020/1429 of the European Parliament and of the Council, as regards the extension of the reference period
EØS-notat | 01.09.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.09.2022
Spesialutvalg: Transport og Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 29. juni 2022.
Rettsakten følger EFTAs hurtiprosedyre og har ikke vært behandlet i SU Transport.
Sammendrag av innhold
For å avhjelpe den krevende økonomiske situasjonen for jernbaneforetak under covid-19-pandemien, ble forordning (EU) 2020/1429 fastsatt. Forordningen åpner for at medlemsstatene kan la infrastrukturforvaltere utsette, redusere eller ettergi avgifter for bruk av infrastrukturen. Opprinnelig gjaldt dette ut 2020, men forordning (EU) 2021/1061 og forordning (EU) 2022/312 forlenget denne perioden til 30. juni 2022. Forordningen som er omtalt her forlenger denne referanseperioden ytterligere til 31. desember 2022. Se omtale av forordning (EU) 2020/1429, (EU) 2021/1061 og (EU) 2022/312 i egne EØS-notater.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2020/1429 med endringer er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift fastsatt av Samferdselsdepartementet. Det vil være nødvendig å gjennomføre forordning (EU) 2022/1036 ved forskriftsendringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Norge har vi hittill ikke funnet det nødvendig å åpne for at Bane NOR reduserer eller ettergir infrastrukturavgiftene som innkreves fra jernbaneforetak. Det er heller ikke ventet at det vil anses nødvendig i den utvidede referanseperioden. Forordningen vil derfor ikke få noen praktisk eller økonomisk betydning for aktører i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forordningen forventes å ikke ha noen praktisk eller økonomisk betydning for norske jernbaneaktører.
Den er EØS-relevant og akseptabel for Norge
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2022/1036 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022R1036 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 12.07.2022 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |