Plantevernmiddelrester 2023/2382 (D085843/04) (MRL)

Kommisjonsforordning (EU) 2023/2382 av 29. september 2023 som endrer vedlegg II og V til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for karbetamid, karboksin og triflumuron i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2023/2382 of 29 September 2023 amending Annexes II and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for carbetamide, carboxin and triflumuron in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 02.08.2023

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 03.11.2023

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Rettsakten gjelder endringer i grenseverdier for karbetamid, karboksin og triflumuron i forbindelse med at stoffene nå ikke lenger er godkjent som aktive stoffer i EU/EØS. Stoffene har hatt grenseverdier oppført på vedlegg II til forordning 396/2005, men disse fastsettes nå i vedlegg V så lavt som praktisk mulig ved kvantifiseringsgrensen LOQ. EUs referanselaboratorier for plantevernmiddelrester har gitt innspill til kvantifiseringsgrenser LOQ for ulike stoff/produkter.

Godkjenningen til karbetamid har gått ut og søker trakk søknad om regodkjenning. Det er ingen Codex MRLer eller importtoleranse MRLer for stoffet og all godkjent bruk i EU/EØS er trukket. Fastsatte grenseverdier over kvantifiseringsgrensen LOQ oppheves derfor med hjemmel i artikkel 17 forordning 396/2005.

Godkjenningen til karboksin har gått ut og søker trakk søknad om regodkjenning. Det er ingen Codex MRLer eller importtoleranse MRLer for stoffet og all godkjent bruk i EU/EØS er trukket. Grenseverdiene er allerede fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ, men disse flyttes til vedlegg V.

Det var ikke søkt om regodkjenning og godkjenningen til triflumuron har gått ut. Det er ingen CODEX MRLer eller importtoleranse grenseverdier og all godkjent bruk av stoffet i EU/EØS er trukket. Grenseverdier fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU/EØS oppheves med hjemmel i artikkel 17 forordning 396/2005 og fastsettes ved kvantifiseringsgrensen LOQ.

I forbindelse med regelverksendringen gis det en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet. De nye grenseverdiene for karbetamid, karboksin og triflumuron gjelder ikke for produkter det kan dokumenteres at er produsert i EU/EØS eller importert til EU/EØS før datoen de nye grenseverdiene gjelder fra i EU. Det er mulig å gi en slik overgangsordning fordi det ikke er vurdert å være noen helsefare for forbruker knyttet til tidligere grenseverdier som fastsettes lavere ved denne regelverksendringen.

De nye grenseverdiene gjelder fra 25. april 2024 i EU som er seks måneder etter forordningen ble kunngjort på Official Journal. Hvis forordningen fastsettes i Norge før endringene i grenseverdier trer i kraft i EU vil endringene i grenseverdiene gjelde fra samme dato som i EU og om senere fra når de fastsettes i EU.   

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.  

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;  

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.  

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er vurdert etter nye rutiner av Spesialutvalget for matområdet der berørte departement og Mattilsynet er representert. Spesialutvalgene fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.  

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:  

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN 

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR). 

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/2382
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32023R2382

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 07.07.2023
Frist returnering standardskjema: 18.08.2023
Dato returnert standardskjema:
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 15.03.2024
Nummer for EØS-komitebeslutning: 49/2024
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 09.08.2023
Høringsfrist: 05.09.2023
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring: 18.03.2024
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 26.04.2024

Lenker