Utfyllende bestemmelser om estimering av misligholdssannsynligheter og tap ved mislighold

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/1578 av 20. april 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 575/2013 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer kravene til den interne metodikken eller eksterne kilder som brukes under den interne misligholdsrisikomodellen for å estimere misligholdssannsynligheter og tap ved mislighold

Commission Delegated Regulation (EU) 2023/1578 of 20 April 2023 supplementing Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the requirements for the internal methodology or external sources used under the internal default risk model for estimating default probabilities and losses given default

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 01.08.2023

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner

Status

Forodningen trer i kraft i EU 21. august 2023. Forordningen er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen. 

Sammendrag av innhold

Rettsakten er utfyllende regelverk til Forordning (EU) nr. 575/2013 (kapitalkravsforordningen, CRR). Den reviderte kapitalkravsforordningen (2019/876, "CRR2") endret kravene for beregning av kapitalkravet for markedsrisiko.

Det kreves at foretak som benytter intern modell for markedsrisiko (Internal Model Approach, "IMA") skal beregne kapitalkrav ved bruk av intern modell for misligholdsrisiko (internal default risk model, "DRC") for foretakets posisjoner i gjelds- og egenkapitalinstrumenter som omfattes av IMA tillatelsen. Etter CRR artikkel 325bp kreves det at foretak som ikke har tillatelse til bruk av intern metode for kredittrisiko (IRB-metoden ("internal Ratings-Based Approach"), skal benytte en intern metodikk eller benytte data fra eksterne kilder for å beregne misligholdssannsynlighet (PD) og tapsgrad gitt mislighold (LGD). De utfyllende reglene klargjør kravene som stilles til beregning av PD og LGD i DRC modeller. De utfyllende reglene angir bl.a. at metodikken for beregning av PD og LGD i en DRC modell skal oppfylle de samme kravene som stilles ved bruk av IRB-metoden. I tillegg spesifiseres de kvalitative kravene som stilles til bruk av data fra eksterne kilder i DRC modeller er tilsvarende de som gjelder for bruk eksterne data ved bruk av IRB-metoden. Imidlertid er det tilfeller hvor foretakene hverken kan benytte modellestimater eller bruke eksterne kilder som oppfyller disse kravene grunnet manglende inndata eller at det vil kreves uforholdsmessig mye arbeid. De utfyllende reglene angir hvilke tilfeller foretakene kan avvike fra kravene som stilles til bruk av IRB-metoden, samt angir hvordan foretakene skal da skal beregne PD og LGD.    

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i § 2 andre ledd i CRR/CRD-IV forskriften. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Ingen betydelige konsekvenser da p.t. er ingen norske banker som har tillatelse til bruk av interne modeller for markedsrisiko.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.

Vurdering

Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Parlament og Råd
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/1578
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32023R1578

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 01.08.2023
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker