Opinion 02/2024 - CAEP amendments (RMT.0514)
Kommisjonens delegerte forordning (EU) .../... av XXX som endrer forordning (EU) nr. 748/2012 med hensyn til oppdatering av henvisninger til miljøkrav og korrigering av forordningen
Commission Delegated Regulation (EU) .../... of XXX amending Regulation (EU) No 748/2012 as regards updating the references to the environmental protection requirements and correcting that Regulation
EØS-notat | 16.10.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.12.2023
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
NPA 2023-09 ble publisert 15. november 2023. EASA gjennomførte høring av regelverket (NPA 2023-09) i tidsrommet 15.november 2023 - 15. februar 2024.
Sammendrag av innhold
Regelverket oppdaterer forordning 748/2012 for å inkludere nye miljøkrav, som støy og CO2-utslipp, som gjelder for sertifisering av produkter (RMT.0514). Dette skjer jevnlig for å sikre at reglene er i tråd med endringer i ICAO Annekser. Del 21 av forordning 748/2012 blir endret for å rette opp i henvisninger og justere teksten i noen bestemmelser. I tillegg blir begrepet «miljøkompatibilitet» introdusert og definert i forordningen.
Regelverket oppdaterer forordning 748/2012 på følgende måter:
-
Det blir gjort endringer i Anneks I (Del 21) for å sikre at nye sertifiseringskrav for produkter blir implementert.
-
AMC og GM i Anneks I (Del 21) oppdateres for å klargjøre prosedyrene for miljøkompatibilitet og referanse til veiledning i ICAO Doc 9501 "Environmental Technical Manual" for å følge ICAO Anneks 16.
-
Det blir gjort andre oppdateringer og rettelser for å sikre konsekvent implementering av miljøkravene fra tidligere versjoner av ICAO Anneks 16.
Det forventes at endringene vil sikre et høyt standardisert nivå av miljøvern og å bidra til europeisk politikk for klimaendringer, luftkvalitet og støyreduksjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av det nye regelverket vil kunne skje gjennom endring av forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene vil få betydning for designorganisasjoner (DOA) og produksjonsorganisasjoner (POA), samt luftfartsmyndighetene. I følge EASA vil endringene medføre engangskostnader for industrien for tilpasning av deres interne prosesser for å kunne komme i samsvar med de nye regelendringene. For medlemslandene vil endringene medføre engangskostnad for tilpasning av Form 45.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: |
Norsk regelverk
Høringsstart: | 22.11.2023 |
Høringsfrist: | 15.02.2024 |
Frist for gjennomføring: |