RMT.0544 (NPA 2023-10)

NPA 2023-10 Revisjon av Del-147

NPA 2023-10 Review of Part-147

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 21.12.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

NPA 2023-10 ble publisert den 4. desember 2023, og frist for å gi innspill til EASA er 4. mars 2024. Luftfartstilsynet har publisert informasjon om høringen på nettsiden, og oppfordrer alle norske aktører til å besvare høringen til EASA. 

Sammendrag av innhold

EASA publiserte 4. desember 2023 NPA 2023-10. NPA-en foreslår endringer i kommisjonsforordning (EU) nr. 1321/2014 (RMT.0544). NPA 2023-10 foreslår innføring av følgende:

  • krav til styringssystem for Del-147 vedlikeholdstreningsorganisasjoner (maintenance training organisations - MTO);
  • nye tiltak og mekanismer for å forebygge eller redusere svindel eller juks i eksamenssammenheng;
  • kvalifikasjonskrav for personell i MTO, inkludert kompetansevurdering og språkkrav, samt endring i opplæringskrav for personell;
  • åpning for bruk av AltMoC (alternative means of compliance) og
  • korrigering av diverse mangler med hensyn til godkjenning av MTO-er. 

Regelverksforslaget forventes å øke den generelle sikkerheten i EUs system for godkjenning av vedlikeholdssertifikat (maintenance licensing system). Endringene forventes å forbedre organisasjonsprosesser og sikre levering av opplæringsaktiviteter av bedre kvalitet.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av det nye regelverket vil kunne skje gjennom endring av forskrift 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften). 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Luftfartstilsynets foreløpige vurdering er at det er vanskelig å si noe klart om økonomiske og administrative konsekvenser per i dag. Den foreløpige vurdering er at det antas at implementering av regelverket vil utløse behov for å revidere vedlikeholdsforskriften, oppdatering av skjema, prosedyre, sjekkliste og fagsystemet EMPIC. For MTO-er ville det kreve tiltak for å komme i samsvar med de nye kravene som innføres. 

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart: 12.12.2023
Høringsfrist: 04.03.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker