BAT konklusjoner for utslipp til luft fra kjemisk industri (WGC)
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/2427 av 6. desember 2022 vedr BAT konklusjoner for utslipp til luft fra kjemisk industri (WGC)
Commission Implementing Decision (EU) 2022/2427 of 6 December 2022 establishing the best available techniques (BAT) conclusions, under Directive 2010/75/EU of the European Parliament and of the Council on industrial emissions, for common waste gas management and treatment systems in the chemical sector
EØS-notat | 12.02.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 08.02.2023
Spesialutvalg: Miljø og Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
BAT-konklusjonen ble vedtatt 6. desember 2022.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2010/75/EU (industriutslippsdirektivet) erstatter direktiv 2008/1/EF om integrert forebygging og bekjempelse av forurensing (IPPC-direktivet). Industriutslippsdirektivet trådte i kraft i EU 6. januar 2013, og det ble i 2016 vedtatt at direktivet tas inn i EØS-avtalen. Industriutslippsdirektivet er gjennomført i forurensningsforskriften og avfallsforskriften i norsk rett, og trådte i kraft 1. august 2016. Bruk av beste tilgjengelige teknikker (Best Available Techniques – BAT) til å forebygge og begrense forurensning er et grunnleggende prinsipp i direktivet. Direktivet bestemmer at BAT-konklusjoner skal være referanse når det skal settes vilkår for tillatelse som omfattes av direktivet. EU utarbeider BAT-referansedokumenter (BREF) hvor det fremgår hva som kan regnes som beste tilgjengelige teknikker for industrivirksomhet. BREF utarbeides i samsvar med artikkel 13 i direktivet. Den viktigste delen av BREF er BAT-konklusjonene, som vedtas gjennom en komiteprosedyre med medlemslandene, jf. artikkel 75 ("artikkel 75-komiteen"). BAT-konklusjonene inneholder utslippsgrenser som er juridisk bindende og BAT-konklusjonene er en egen rettsakt (Commission Implementing Decision/Kommisjonsvedtak). BAT-konklusjoner skal ligge til grunn for fastsettelse av vilkår i tillatelser til virksomheter som omfattes av direktivet. Forurensningsmyndigheten skal sikre at vilkår i tillatelser til virksomheter som omfattes av BAT-konklusjoner vurderes og om nødvendig oppdateres, og at virksomhetene overholder disse innen fire år etter at BAT-konklusjoner er offentliggjort, jf. IED Art. 21 pkt 3. Rammen i direktivet er at referansedokumentene skal revideres innen åtte år.
BAT-konklusjonen beskriver teknikker for å redusere utslipp, og forpliktende utslippsnivå for ulike stoffer til luft og vann, såkalte BAT-AEL.
BAT-konklusjonene for utslipp til luft fra kjemisk industri omfatter virkosmhetene:
-Produksjon av organiske kjemikalier
-Produksjon av uorganiske kjemikalier
-Produksjon av fosfor-, nitrogen- eller kaliumbasert gjødsel (ren eller sammensatt gjødsel)
-Produksjon av plantevernmidler eller biocider
-Produksjon av farmasøytiske produkter inkludert mellomprodukter
-Produksjon av sprengstoff.
Med unntak oppgitt under virkeområde i BAT-konklusjonene.
Dokumentet adresserer blant andre miljøstyringssytem, overvåking av utslipp, teknikker for drift, energieffektivisering, avfallshåndtering og utslippsreduksjon og forpliktende utslippsnivåer til luft (BAT-AEL).
Merknader
Rettslige konsekvenser
BAT-konklusjoner som er tatt inn i EØS-avtalen skal legges til grunn ved fastsetting av vilkår i tillatelse etter forurensningsloven. BAT-konklusjonene vil også bli publisert på hjemmesidene til Miljødirektoratet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Norge er det et 20-talls anlegg som omfattes av denne BAT-konklusjonen. Miljødirektoratet er myndighet for disse anleggene.
Fra det tidspunkt BAT-konklusjonen blir publisert og erstatter en gammel konklusjon, må tillatelse som omfattes av konklusjonen vurderes på nytt og vilkårene må oppdateres. Fastsatte vilkår må overholdes av virksomheten innen fire år, jf. IED art. 21 pkt. 3.
Det er ikke ventet at innføring av BAT-konklusjonen vil medføre vesentlige økte administrative byrder.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyre.
Vurdering
Rettsakten er vurdert som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2022/2427 |
Basis rettsaktnr.: | 2010/75 |
Celexnr.: | 32022D2427 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 31.01.2023 |
Frist returnering standardskjema: | 10.02.2023 |
Dato returnert standardskjema: | 10.02.2023 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 13.06.2023 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 166/2023 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |