Endring av forordning 748/2012 - definisjon
Kommisjons delegerte forordning (EU) 2023/1028 av 20. mars 2023 som endrer forordning (EU) nr. 748/2012 med hensyn til definisjon av komplekst motordrevet luftfartøy og korrigering av forordningen
Commission Delegated Regulation (EU) 2023/1028 of 20 March 2023 amending Regulation (EU) No 748/2012 as regards the definition of complex motor-powered aircraft and correcting that Regulation
EØS-notat | 05.11.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 08.02.2023
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Saken ble behandlet i EASAs ekspertgruppemøte 14.-15. februar 2023.
Sammendrag av innhold
Regelverket endrer kommisjonsforordning (EU) nr. 748/2012 med hensyn til innføring av definisjon av «complex motor-powered aircraft» (CMPA) og andre korrigeringer i forordningen (RMT.0727). Definisjon av CMPA ble ikke tatt inn i ny basisforordning 2018/1139, selv om det var en del av tidligere basisforordning (EU) 216/2008. CMPA er et begrep som er brukt i forordning (EU) 748/2012, derfor er det behov for at definisjon av begrepet tas inn i forordningen. Definisjon av CMPA som var i tidligere basisforordning 216/2008, skal nå tas inn i forordning 748/2012. De øvrige endringene omhandler korrigering av små feil i forordning (EU) 748/2012.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 748/2012 er gjennomført gjennom forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Forordning (EU) 2023/1028 vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av sertifiseringsforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Saken vil bli behandlet etter EFTA hurtigprosedyre, og saken behandles derfor ikke i SU transport.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Regelverket ble ikke sendt ut på høring, fordi det er snakk om korrigering av små feil, samt innføring av eksisterende definisjon.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2023/1028 |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Celexnr.: | 32023R1028 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 01.06.2024 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |