Energimerking, Driftsdetaljer for produktdatabasen EPREL

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/994 av 2. april 2024 om fastsettelse av driftsdetaljer for produktdatabasen etablert i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2024/994 of 2 April 2024 laying down operational details of the product database established under Regulation (EU) 2017/1369 of the European Parliament and of the Council

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 24.02.2023

Spesialutvalg: Energi

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Energidepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: IV. Husholdningsapparater

Status

Rettsakten ble vedtatt i EU og publisert i EUs Lovtidende 2. april 2024.

Forordningen trådte i kraft i EU 22. april 2024 og fikk virkning fra samme dato.

Følgende artikler får virkning fra 22. oktober 2024: 3, 4, 5, 7, 11 og 15. 

Kravene skjerpes 22. april 2025 og 22. april 2027.

Bakgrunn

Denne forordningen er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter. Forordningen erstatter det tidligere energimerkedirektivet 2010/30/EF. Forordningen er sammen med økodesigndirektivet virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Energimerkeforordningen, med underliggende forordninger, pålegger leverandører og forhandlere blant annet å forsyne produktene med trykte og elektroniske versjoner av energietikett og produktdatablad slik at forbrukeren kan ta et bevisst valg i kjøpssituasjonen. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.

Rammeforordningen for energimerking av produkter pålegger EU-kommisjonen å opprette og vedlikeholde en produktdatabase og gir Kommisjonen fullmakt til å spesifisere driftsdetaljene for produktdatabasen.

Sammendrag av innhold

EU har vedtatt en forordning om driftsdetaljene for den europeiske produktdatabasen for energimerkede produkter (EPREL), forordning (EU) 2024/994. Forordningen spesifiserer driftsdetaljene, med vekt på verifisering av leverandører. 

For å sikre at opplysninger om produkter registrert i EPREL er ekte, har EU-kommisjonen lagt fram krav om at leverandører skal verifiseres for å opprettholde retten til å registrere produktmodeller.  

Driftsdetaljene og reglene gjelder:

  • verifiseringsprosessen som gjør det mulig for juridiske og fysiske personer å bli verifiserte leverandører og for å sikre konfidensialitet, integritet og autentisiteten til informasjonen som er registrert av dem i databasen
  • informasjon som kreves for å registrere produktmodeller i databasen
  • datautvekslingsmodeller og forvaltning av programvareoppdateringer
  • systemets og dataenes tilgjengelighet for aktørene

Forordningen trådte i kraft i EU 22. april 2024. Forordningen fikk virkning fra samme dato. Følgende artikler får virkning fra 22. oktober 2024: 3, 4, 5, 7, 11 og 15. Kravene skjerpes 22. april 2025 og 22. april 2027. 

Krav i forordningen:

Obligatorisk verifisering fra 22. oktober 2024

  • Fra 22. oktober 2024 blir verifisering obligatorisk for alle leverandører på EPREL-plattformen.
  • Dette betyr at ikke-verifiserte leverandører ikke lenger vil kunne registrere nye produktmodeller eller endre eksisterende registreringer i databasen.
  • I tillegg vil produkter som er plassert på markedet av ikke-verifiserte leverandører ikke lenger bli synlig i EPREL-databasen.

Overgangsbestemmelser til identitetstypereferanse fra foretaksregisteret

  • Verifiseringsprosessen er avhengig av et elektronisk segl.
  • Verifisering med kvalifisert elektronisk segl som ikke inneholder identitetstypen NTR (registreringsnummeret fra et nasjonalt foretaksregister), men andre identitetstyper som MVA, LEI, PSD etc. er tillatt i en overgangsperiode, frem til 22. april, 2025, men må oppdateres til et segl med NTR senest 22. april 2027.

Merknader

Hovedrettsakten – energimerkeforordning 2017/1369 (som erstatter 2010/30/EF) – er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Funksjonsmåte (TEUF- traktaten), artikkel 194 (2). 

Gjeldende norsk lovgivning for energimerkeordningen for produkter er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (Forbrukermerkeloven) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534: Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter). Energimerkeforskriften for produkter trådte i kraft 01.06.2013.

Rettslige konsekvenser

Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i forbrukermerkeloven. Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Endringsforordningen er gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter. 

Dersom forordningen blir tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett gjennom endringer i energimerkeforskriften for produkter.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Sakkyndige instansers merknader

Utkast til forordning ble lagt ut på NVEs nettsider den 20. februar 2023 og 25. september 2023 for innhenting av synspunkt. Ingen innspill kom inn. 

Forordningen er ikke prioritert av NVE for særskilt oppfølging.

Dette notatet er oppdatert i henhold til den vedtatte rettsakten, forordning 2024/994. 

Vurdering

Andre opplysninger

Verifiseringsprosess og støtte

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/994
Basis rettsaktnr.: 2017/1369
Celexnr.: 32024R0994

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 04.04.2024
Frist returnering standardskjema: 20.06.2024
Dato returnert standardskjema: 13.06.2024
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker