Første endring av beslutning om bruk av radiospektrum i 5 GHz-båndet for trådløse nett
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/2307 av 23. november 2022 om endring av gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/179 med hensyn til utpeking og tilgjengeliggjøring av frekvensbåndene 5150-5250 MHz, 5250-5350 MHz og 5470-5725 MHz i samsvar med tekniske vilkår som fastsatt i vedlegget
COMMISSION IMPLEMENTING DECISION (EU) 2022/2307 of 23 November 2022 amending Implementing Decision (EU) 2022/179 as regards designating and making available the 5 150-5 250MHz, 5 250-5 350MHz and 5 470-5 725MHz frequency bands in accordance with the technical conditions set out in the Annex
EØS-notat | 13.02.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.02.2023
Spesialutvalg: Kommunikasjoner
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Kommunal- og distriktsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XI. Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Gjennomføringsbeslutningen ble vedtatt av Europakommisjonen 23. november 2023 og publisert i Official Journal of the European Union 25. november 2022.
Gjennomføringsbeslutningen følger EFTAs hurtigprosedyre og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/179 harmoniserte bruken av radiospektrum i 5 GHz-båndet (5 150-5 350 MHz og 5 470-5 725 MHz) til bruk for trådløse tilgangssystemer inkludert radiolokalnettverk (WAS/RLAN). Det tekniske grunnlaget for denne beslutningen var rapport 79 fra CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations).
I februar 2022 ba den europeiske bilindustrien Kommisjonen om å bekrefte sin tolkning av visse bestemmelser i gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/179, med hensyn til WAS/RLAN-bruk i 5 GHz-båndet i veikjøretøy. I brev av 29. mars 2022 ga kommisjonen CEPT mandat til å studere 5 GHz WAS/RLAN-bruk i veikjøretøy identifisert av bilindustrien.
CEPT ga 29. juni 2022 et svar som utfyller rapport 79 ved å foreslå endringer i de tekniske betingelsene for frekvensbåndet 5 470-5 725 MHz for å muliggjøre begrenset bruk av WAS/RLAN-enheter i veikjøretøy. Det stilles krav om at slike enheter opererer i slavemodus og er under kontroll av en fast enhet som opererer i mastermodus og oppdager radarsignaler ved hjelp av dynamisk frekvensvalg (DFS). I lys av dette svaret mener Kommisjonen at drift av installerte WAS/RLAN-enheter i slavemodus bør tillates i veikjøretøy forutsatt at de bare sender når de er under kontroll av en fast WAS/RLAN-enhet med DFS-funksjonalitet som opererer i mastermodus.
Ingen endring ble foreslått av CEPT i sitt svar når det gjelder de tekniske betingelsene for WAS/RLAN i frekvensbåndet 5 250-5 350 MHz. Ifølge CEPT bør WAS/RLAN-enheter installert i veikjøretøy ikke tillates i dette båndet, siden det ikke finnes noen praktiske metoder for å forsikre seg om at veikjøretøyet befinner seg innendørs. Bruken av frekvensbåndet 5 250-5 350 MHz bør derfor forbli «kun innendørs» for å unngå risikoen for skadelig interferens for eksisterende tjenester i dette båndet. Spesialkjøretøy beregnet på kun innendørs bruk regnes ikke som veikjøretøy.
Frekvensbåndet 5 150-5 250 MHz er allerede tilgjengelig for innendørs bruk for av WAS/RLAN-enheter, inkludert WAS/RLAN-enheter installert inne i veikjøretøy, gjennom gjennomføringsbeslutningen (EU) 2022/179.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det rettslige grunnlaget for beslutningen er artikkel 114 i "Treaty on the Functioning of the European Union" (TFEU), Europaparlamentets og Rådets beslutning 2002/676/EF (radiospektrumvedtaket) artikkel 4 (3) og SRD-beslutningen (2006/771/EF).
Gjeldende norsk regelverk på området fremgår av lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) § 6-2, jf. forskrift 19. januar 2012 nr. 77 om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften). Når det gjelder håndhevelse av bestemmelsene tas det også hensyn til forpliktelser etter internasjonale overenskomster som Norge har sluttet seg til, herunder forpliktelser etter EØS-avtalen.
Rettsakten er i tråd med norsk frekvensforvaltning der en legger til rette for å gi generelle tillatelser til bruk av frekvenser i forskrift for denne typen kortdistanseutstyr som masseproduseres og brukes av et stort antall brukere, uten at brukerne må søke om individuell tillatelse.
Gjennomføringen av beslutningen vil kreve endringer i fribruksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsbeslutningen innebærer ikke økte utgifter for private parter. Eventuelle kostnader for statlige myndighet vil måtte dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner. Kommunal- og distriktsdepartementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet finner Kommisjonens gjennomføringsbeslutning EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er under vurdering i EFTA-landene.
Vurdering
Norske myndigheter har fulgt arbeidet vedrørende endringer på området både gjennom det forberedende arbeidet som er gjort av CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) med CEPT Report 79 og gjennom observatørplass i RSC (Radio Spectrum Committee) i EU.
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er viktig for å sikre at det kan tas i bruk frekvenser uten at det er behov for å søke om individuell tillatelse. Beslutningen er også sentral i oppfølgingen av EUs generelle frekvenspolitikk, jf. frekvenspolitikkvedtaket. Beslutningen er i tråd med norsk frekvenspolitikk der en søker å bidra til effektiv bruk av frekvensressursene slik at formålet i ekomloven i størst mulig grad kan oppfylles.
Konklusjon
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er EØS-relevant og akseptabel, og anbefales tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XI uten at dette medfører behov for norsk tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | KOM(2022)8313 |
Rettsaktnr.: | 2022/2307/EU |
Basis rettsaktnr.: | 2022/179/EU |
Celexnr.: | 32022D2307 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 30.11.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 11.01.2023 |
Dato returnert standardskjema: | 11.01.2023 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |