Mindre endringer av WEEE-direktivet
Europarlaments- og rådsdirektiv (EU) 2024/884 av 13. mars 2024 om endring av direktiv 2012/19/EU om avfall fra elektrisk og elektronisk avfall (WEEE)
Directive (EU) 2024/884 of the European Parliament and the Council of 13 March 2024 amending Directive 2012/19/EU on waste electrical and electronic equipment (WEEE)
EØS-notat | 01.11.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.02.2023
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: V. Avfall
Status
Endringene i direktivet ble vedtatt 13. mars 2024 og publisert i Official Journal 19. mars 2024.
EU-kommisjonen har foreslått ikrafttredelse 20 dager etter publisering i Official Journal.
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen har fastsatt endringer i enkelte bestemmelser i direktiv om elektriske og elektroniske produkter (WEEE-direktivet, 2012/19/EU). Bakgrunnen for den foreslåtte endringen er en domsavgjørelse i EU-domstolen der en bestemmelse om produsentansvar for solcellepanel er vurdert å være ugyldig (dom C-181/20). Domstolen mener at den aktuelle bestemmelsen (art. 13) innebærer at produsentansvaret for innsamling av solcellepanel gis en tilbakevirkende kraft, det vil si at produsenter har fått en plikt for forhold som i tid ligger før bestemmelsen ble vedtatt. Bakgrunnen for domstolens syn er at produsentansvaret ble gjort gjeldende for solcellepanel før solcellepanel var omfattet av direktivets virkeområde. Det betyr at produsenter av solcellepanel har fått krav om å finansiere kostnader for innsamling og håndtering av solcellepanel som ble plassert på markedet i perioden 13. august 2005 til 13. august 2012.
EU-kommisjonen har derfor fastsatt at pliktene for produsenter og importører ikke gjelder for perioder da produkter ikke var en del av virkeområdet til direktivet, det vil si at produsent/importør kun får plikt om å finansiere kostnader for innsamling og håndtering av solcellepanel som er satt på markedet etter 13. august 2012 og eventuelt før 13. august 2005. Videre har kommisjonen endret plikter tilsvarende for andre produkter som først ble inkludert i virkeområdet 15. august 2018, siden det også her har vært krav om å finansiere kostnader for innsamling og håndtering for produkter som ble satt på markedet før bestemmelsen trådte i kraft. Kommisjonen endrer artikkel 12 (nr. 1, 3 og 4) og 13 nr. 1 som gjelder produsentansvaret for elektrisk og elektronisk avfall.
Kommisjonen endrer videre artikkel 15 nr. 2 om merking av produkter, slik at det fremgår tydelig når merkeplikten gjelder fra for solcellepanel og for produkter som ble inkludert i virkeområdet 15. august 2018.
Kommisjonen oppdaterer samtidig referanser til Cenelec-standarden for merking av EE-produkter i direktivet i artikkel 14(4) og 15(2). Ny standard er EN 50419:2022.
Merknader
Rettslige konsekvenser
WEEE-direktivet er gjennomført i avfallsforskriften kapittel 1 om elektriske og elektroniske produkter (EE-forskriften) og produktforskriften kapittel 2a om elektriske og elektroniske produkter.
Det er ikke behov for å endre avfallsforskriften kapittel 1 om elektriske og elektroniske produkter fordi vår forskrift— til forskjell fra direktivet —har hatt et åpent virkeområde fra 2002 som innebærer at solcellepanel og andre relevante produkter har vært inkludert hele perioden.
Det er heller ikke behov for å endre produktforskriften kapittel 2a om krav til merking. Det er ikke noe krav i WEEE-direktivet om å henvise til denne standarden for merking av EE-produkter, og det er i dagens nasjonale regelverk ikke henvist til standarden.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Vi vurderer at EU-kommisjonens endringer ikke har noen økonomiske eller administrative konsekvenser, siden det ikke innebærer behov for endringer i norsk regelverk eller virksomhetenes overholdelse av kravet.
Sakkyndige instansers merknader
Det ble gjennomført en åpen høring i EU med frist 4. april 2023. Miljødirektoratet informerte om denne EU-høringen på sine nettsider. Miljødirektoratet er ikke gjort oppmerksom på norske innspill til EUs høring. Det er ikke gitt innspill til EU-høringen fra norsk forvaltning.
EØS-notat (foreløpig posisjonsnotat) ble sendt spesialutvalget for miljø til orientering (siden små endringer).
Vurdering
Rettsakten er hjemlet i TFEU art. 192 om miljø. Rettsakten er en videreføring og videreutvikling av eksisterende regelverk som er inntatt i EØS-avtalen. Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten vil ikke ha noen betydning for Norge ettersom EE-forskriften - til forskjell fra direktivet - har hatt et videre virkeområde som omfatter solcellepanel og andre relevante produkter, og endringsforslaget heller ikke innebærer noen endringer i praksis for norske aktører.
Andre opplysninger
Kommisjonen har ikke gjennomført en "impact assesment" fordi endringene kommer som følge av en avgjørelse i EU-domstolen.
Lenke til domsavgjørelsen: CURIA - List of results (europa.eu)
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | KOM(2023)63 |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/884 |
Basis rettsaktnr.: | 2012/19/EU |
Celexnr.: | 32024L0884 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.04.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 04.08.2024 |
Dato returnert standardskjema: | 06.06.2024 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |