Oppdatering sikkerhetslisten

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/2295 av 23. november 2022 som endrer forordning (EF) nr 474/2006 som etablerer felleskapets liste over flyselskaper som er underlagt driftsforbud innenfor fellesskapet.

Commission Implementing Regulation (EU) 2022/2295 of 23 November 2022 amending Regulation (EC) No 474/2006 as regards the list of air carriers which are banned from operating or are subject to operational restrictions within the Union.

Sakstrinn

  1. Forenklet prosedyre

Opprettet 23.02.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Sammendrag av innhold

Den såkalte sikkerhetslisten, dvs. oversikten over flyselskap som ikke kan operere i europeisk luftrom eller som har operasjonelle begrensninger, er fastsatt som forordning 474/2006. Forordningen er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 4. desember 2007 nr.1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.

Det foretas jevnlig en oppdatering av sikkerhetslisten, normalt to ganger i året. Sikkerhetslisten ble vedtatt oppdatert 23. november 2022, og publisert i Official Journal 24. november 2022. Endringen er publisert som kommisjonens gjennomføringsforordning (EU)2022/2295

 Det er gjort følgende endringer i sikkerhetslisten som ble vedtatt 23. november 2022:

Flyselskap sertifisert av luftfartsmyndighetene i Armenia ble tatt inn i listens Annex A i 2020.  Høsten 2022 er et nytt flyselskap, Fly Arna, blitt sertifisert av de armenske myndigheter. Dette selskapet tas nå inn i listens Annex A.

Alle flyselskap som er sertifisert av luftfartsmyndighetene i Nigeria ble tatt inn i listens Annex A i 2013.  Flyselskapet Med-View Airline er avviklet høsten 2022, og tas dermed ut av listens Annex A.

Komiteen har i tillegg vurdert status for flyselskap fra Kazakhstan, Nepal og Pakistan, ingen av disse vurderingene har ført til endringer i sikkerhetslisten.

Merknader

Forordning (EF) nr. 474/2006 er gitt med hjemmel i TEFU art. 80, nå TFEU art. 100.


Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) nr. 474/2006 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise (BSL A 6-2). Sikkerhetslisten er oppdatert ved gjennomføringsforordning (EU) 2022/2295 av 23. november 2022 og ble gjennomført i norsk rett 13.12.2022 gjennom en endring av BSL A 6-2.  Rettsakten tilhører gruppe 2

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten berører kun flyselskaper fra enkelte tredjeland og har således ingen konsekvenser for norske flyselskaper. Luftfartstilsynet må som følge av rettsakten oppdatere informasjon på en internettside i tillegg til enkelte interne sjekkllister. Rettsakten har følgelig svært begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter.

Sakkyndige instansers merknader

Det følger av EØS-komiteens beslutning 145/2007 at Norge er forpliktet til å innta endringer i sikkerhetslisten 474/2006 i norsk rett samtidig med Fellesskapet. Forordningen inneholder ingen endringer som gjør det aktuelt å benytte reservasjonsbestemmelsen i punkt (b) i tilpasningsteksten til forordningen 2111/2005. Forordning 2022/2295 er gjennomført i forskrift av 12. desember 2022 nr. 2318 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.

Rettsakten følger fast track-prosedyren og skal derfor ikke behandles av SU transport.

Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Det følger av EØS-komiteens beslutning 145/2007 at Norge er forpliktet til å innta endringer i sikkerhetslisten 474/2006 i norsk rett samtidig med Fellesskapet. Forordningen inneholder ingen endringer som gjør det aktuelt å benytte reservasjonsbestemmelsen i punkt (b) i tilpasningsteksten til forordningen 2111/2005. Forordning 2022/2295 er gjennomført i forskrift av 12. desember 2022 nr. 2318 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.

Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Rettsaktnr.: 2022/2295
Celexnr.: 32022R2295

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring: 13.12.2022
Dato varsling til ESA om gjennomføring: