Endring av definisjonen av og kravene til landbruksetanol i forordning (EU) 2019/787
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/1303 av 25. april 2022 som gjør endringer i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/787 angående definisjonen av og kravene til landbruksetanol
COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2022/1303 of 25 April 2022 amending Regulation (EU) 2019/787 of the European Parliament and of the Council as regards the definition of and requirements for ethyl alcohol of agricultural origin
EØS-notat | 12.06.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 27.01.2023
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.06.2023
Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XXVII. Alkoholsterke drikker
Status
Rettsakten er gjeldende i EU og planlegges tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer bestemmelsen om landbruksetanol i artikkel 5 i basisforordningen om alkoholsterke drikker (EU) 2019/787. Definisjonen av landbruksetanol i forordning (EU) 2019/787 har blitt overført fra den som tidligere gjaldt etter forordning (EC) nr. 110/2008. Definisjonen og kravene til landbruksetanol er slik de fremkommer av dagens artikkel 5 har blitt noe utdaterte, dette gjelder særlig maksimumsnivåene for noen av reststoffene for å bringe regelverket i tråd med de tekniske rammene som nå benyttes av bransjen. Begrepene totalt syreinnhold, flyktige nitrogenholdige baser og tørrekstrakt er ikke lenger relevante siden de sjelden brukes som et prosessteknisk parameter i tillegg til at det er lite sannsynlig å finne slik rester i alkohol med en styrke på 96 %. De er derfor ikke videreført i bestemmelsen. Dette utdypes ytterligere i fortalepunkt (3) til forordningen.
I fortalepunkt (4) fremkommer videre at estere, aldehyder og høyere alkoholer er fjernet siden de maksimale nivåene som fremkom av artikkel 5 ikke var spesifikke nok og krever våtkjemiske analysemetoder som ikke er definert i EU-retten. I fortalepunkt (6) uttrykkes at det vurderes som hensiktsmessig at det kun er esteren ethylacetat som videreføres som et aktuelt reststoff å ha en parameter for her. Tilsvarende gjelder for aldehyder, der det vurderes at det er acetaldehyd som er det relevante parameteret å anvende her.
Det har skjedd en endring i analysemetode knyttet til høyere alkoholer slik at det er behov for en endring i angivelsen av hvordan dette skal analyseres, det gjøres derfor en endring på dette området, se fortalepunkt (7) for ytterligere informasjon.
Med bakgrunn i at forordning (EU) 2019/787 skal leses som en helhet og i tråd med definisjonen av landbruksdestillat i artikkel 4 nr. 7 anses det nødvendig å presisere at landbruksetanol er et resultat av destillasjon etter alkoholgjæring av landbruksprodukter. Dette gjelder landbruksprodukter slik dette er definert i TFEU vedlegg I
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av forordningen i norsk rett medfører behov for endring i forskrift 11. oktober 2006 nr. 1148 om alkoholsterke og aromatiserte drikker mv.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet mener at forordningen ikke vil medføre økonomiske, administrative eller andre konsekvenser av betydning verken for virksomhetene, myndighetene eller samfunnet for øvrig.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departement og Mattilsynet deltar. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet mener at forordningen er EØS-relevant og akeptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | Forordning (EU) 2022/1303 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022R1303 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 07.12.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 29.03.2023 |
Dato returnert standardskjema: | 12.06.2023 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |