Endring direktiv kasserte kjøretøy
Kommisjonens delegerte direktiv (EU) 2023/544 av 16. desember 2022 som endrer vedlegg II til Europaparlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om kasserte kjøretøy for unntak for bruken av bly i aluminiumlegeringer på bearbeiding, i kobberlegeringer og visse batterier
Commission Delegated Directive (EU) 2023/544 of 16 December 2022 amending Directive 2000/53/EC of the European Parliament and of the Council as regards the exemptions for the use of lead in aluminium alloys for machining purposes, in copper alloys and in certain batteries
EØS-notat | 02.08.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 26.01.2023
Spesialutvalg: Handelsforenklinger / Kjemikalier
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: V. Avfall
Status
Miljødirektoratet følger opp direktivet for kasserte kjøretøy gjennom deltagelse i ekspertgruppemøter. Direktivet er vedtatt av EU kommisjonen og har blitt innlemmet i EØS-avtalen. Gjennomføringen av endringen var på høring i Norge frem til 19. april 2023.
Sammendrag av innhold
EU har vedtatt endringer i direktivet for kasserte kjøretøy (2000/53/EF).
I henhold til direktiv 2000/53/EF om kasserte kjøretøy skal kjøretøy og kjøretøydeler som bringes i omsetning etter 1. juli 2003 som hovedregel ikke inneholde bly, kvikksølv, kadmium eller seksverdig krom. Komponenter og materialer som er unntatt fra forbudet er listet i vedlegg II i det europeiske direktivet. Direktivet for kasserte kjøretøy er gjennomført i norsk rett i avfallsforskriften kapittel 4 og i produktforskriften § 2-19 jf. vedlegg III til kapittel 2, hvor sistnevnte inneholder listen over unntak.
Europakommisjonen gjennomgår regelmessig unntakene med bakgrunn i teknisk og vitenskapelig utvikling, blant annet med tanke på utfasing hvor alternativer har blitt tilgjengelige. Europakommisjonen vedtok 16. desember 2022 endringer om visse unntak for bly og blyforbindelser i komponenter på vedlegg II etter en slik gjennomgang.
Hovedinnholdet i endringene er:
Bly som bestanddeler i legeringer
- Europakommisjonen konkluderte med at det nå finnes passende alternativer til bly i aluminiumlegering, men at det fortsatt trengs en overgangsperiode for å erstatte bruken av bly i alle materialene og komponentene unntaket dekker. Utløpsdato for unntaket ble satt til 01.01.2028.
- Europakommisjonen konkluderte med at det enda ikke finnes passende alternativer til bly i kobberlegering. Revisjonsdato for unntaket for bruken av bly i kobberlegering ble satt til 2025.
Bly og blyforbindelser i deler
- Kommisjonen vurderte unntak 5(b) for bly i batterier for bruksområder som ikke omfattes av 5 (a), som gjelder bly i batterier i høyspenningssystemer. De fant at bruk av bly i batterier under 5(b) kan bli unngått, men ikke i batteriene for 12 V anvendelser. Punkt 5(b) ble derfor bestemt inndelt i 5(b)(i) og 5(b)(ii).
- 5(b)(i) gir et unntak for bruk av bly i batterier til 12 V anvendelser. Unntaket gjelder også batterier for 24 V anvendelser i kjøretøy definert i artikkel 3 punkt 31 i 2018/858/EF. Revisjonsdato for unntaket for bruken av bly i disse batteriene ble satt til 2025.
- 5(b)(ii) gir unntak for bruk av bly i batterier for andre batterianvendelser som ikke er inkludert i 5(a) og 5(b)(i). Kommisjonen konkluderte med at teknologiske fremskritt gjør det mulig å unngå bruken av bly i disse batteriene. Utløpsdato for unntaket ble satt til 01.01.2024
Endringene styrker eksisterende regelverk, og forventes å medføre en økt beskyttelse av helse og miljø.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringen av direktivet i Norge innebar en harmonisering med EUs regelverk og hadde ingen særnorske krav.
Endringene i direktivet om kasserte kjøretøy innebar at produktforskriften kapittel 2 vedlegg III måtte endres med tilsvarende endringer som følger av det delegerte kommisjonsdirektivet.
Nye revisjonsdatoer som spesifiseres i direktivet retter seg mot Europakommisjonen og er derfor ikke gjennomført i norsk rett. Punktinndelingen er noe justert ved at 5 b) i) og 5 b) ii) i stedet omtales som 5 b) og 5 c) i den norske forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er en fordel for norsk industri at det gjennomføres regler på fellesskapsnivå, da det gir tilsvarende og like rammebetingelser for berørt norsk og europeisk industri. For at norske bedrifter skal kunne fortsette å omsette produkter på EUs indre marked må man oppfylle kravene satt i det europeiske direktivet.
Sakkyndige instansers merknader
Miljødirektoratet har gjennomført endringene omtalt over i norsk regelverk ved å endre vedlegg III i kap. 2 i produktforskriften. Unntakene har samme ordlyd som direktivet, oversatt til norsk.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2023/544 |
Basis rettsaktnr.: | 2000/53/EF |
Celexnr.: | 32023L0544 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 03.02.2023 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 13.06.2023 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 169/2023 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 01.03.2023 |
Høringsfrist: | 19.04.2023 |
Frist for gjennomføring: | 14.06.2023 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 19.06.2023 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 06.07.2023 |