NPA 2022-11: Oppdatering av regler om luftfartsoperasjoner i forordning (EU) 965/2012

RMT.0392 - NPA 2022-11: Oppdatering av reglene om luftfartsoperasjoner: Erfaringer fra standardiseringsinspeksjoner, saker om helikopter operasjoner og gjennomføring av ulike ICAO standarder

NPA 2022-11: Regular update of the Air Operations rules: lessons learnt from standardisation inspections, helicopter operation issues, and transposition of several ICAO SARPs

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 05.01.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forslaget til rettsakt er utarbeidet av det europeiske luftfartsbyrået EASA, iht. kravene for utarbeidelse av regelverk etter grunnforordningen (EU) 2018/1139. EASA oppgir å ha foretatt enkelte rettede konsultasjoner for å få innspill til saken. Gjennom publikasjon av NPA 2022/11 gjennomfører EASA en åpen høring av saken i EU/EØS-området.

EUs luftfartsbyrå for sivil luftfart har publisert NPA 2022-11 som inneholder forslag til oppdateringer av de felleseuropeiske reglene for sivile luftfartsoperasjoner i forordning (EU) nr. 965/2012. Forslaget er resultat av en plalagt revisjon av reglene og inneholder en rekke forslag til endringer i bestemmelser innen ulike deler av forordningens virkeområde.

Sammendrag av innhold

Mange av endringene som foreslås er rettelser og forbedringer av bestemmelser for å gjøre disse tydeligere. Andre foreslåtte endringer er av substansiell karakter. De vesentligste endringene er: 

  • Oppdatering av reglene iht. nye standarder i ICAO  Annex 6. Dette gjelder bl.a. strengere krav til risikovurderinger ved frakt av mulig brannfarlig gods i bagasjerom.
  • Oppdatering av reglene for helikopteroperasjoner, bl.a foreslås et enklere styringssystem for små helikopteropeatørselskaper, mer hensikstmessige regler om bruk av overlevingsdrakter ved offshore helikopteroperasjoner i varme farvann, endring av reglene for HEC (human external cargo) ved å tillate bruk av plattform på helikopteret.
  • Spesifisering av innholdet i førstehjelpssett som skal være ombord. 
  • Krav om smittevernutstyr ombord i fly (universal precautionary kits). 
  • Spesifisering av gyldighetstid for trening for kabinbesetning.
  • Harmonsiering av kravene til styringssystem i forordning 965/2012 med de tilsvarende reglene for kontinuerlig uftdyktighet.

Merknader
Rettslige konsekvenser

NPA 2022-11 inneholder forslag til flere endringer i forordning (EU) 956/2012. Denne forordningen er EØS-gjennomført i Norge i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner. Det ventes at endringene som vedtas som følge av dette forslaget vil bli innlemmet i EØS avtalen. Dette vil kreve en endring av nevnte gjennomføringsforskrift.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Regelendringene som foreslås i NPA 2022/11 vil få konsekvenser for fly- og helikopteroperatører og for lutftfartsmyndigheten. Konsekvensene er ikke fullt ut kartlagt, men så langt fremstår det som at konsekvensene ikke vil bli vesentlig tyngende. De fleste regelendringene gjelder tydeliggjøring og forenkling av eksisterende bestemmelser og krav. Dette vil medføre behov for endringer av prosedyrer og håndbøker hos selskapene, med behov for tilsvarende saksbehandling hos Luftfartstilsynet. Dette ventes imidlertid å ikke påføre noen ekstraordinære kostnader. 

Et tiltak som vil påføre flyselskaper kostnader er forslaget om å utruste fly med flere enn 30 passasjerseter med smittevernutsyr kalt "universal precautinary kit". Forslaget er en følge av Covid-19-pandemien. Innholdet i settet skal beskytte besetninsmedlemmer som må ta hånd om potensielt smittsomme passasjerer. Etter hva vi kan se vil kravet innebære oppbevaring av enkelt smitevernutstyr og desinfiserende vesker ombord i flyet. Anskaffelseskostnaden per fartøy vurderes ikke som stor. Enkelte luftfartsselskaper har alt på eget initiativ anskaffet slike sett.  

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartsilsynet har sendt saken på høring i Norge. Saken er ikke vurdert av Spesialutvalget for transport. 

Vurdering

Lufftfartstilsynet arbeider med vurderingen av saken.

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart: 11.01.2023
Høringsfrist: 20.03.2023
Frist for gjennomføring:

Lenker