Utfyllende regler til folkefinansieringsforordningen om individuell porteføljeforvaltning av lån
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/2118 av 13. juli 2022 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/1503 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder for individuell porteføljeforvaltning av lån fra leverandører av folkefinansieringstjenester som spesifiserer metoden til vurdering av kredittrisikoen, opplysningene om hver individuell portefølje som skal gis til investorene og nødvendige retningslinjer og prosedyrer i forbindelse med reservefond
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/2118 of 13 July 2022 supplementing Regulation (EU) 2020/1503 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards on individual portfolio management of loans by crowdfunding service providers, specifying the elements of the method to assess credit risk, the information on each individual portfolio to be disclosed to investors, and the policies and procedures required in relation to contingency funds
EØS-notat | 10.01.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.01.2023
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU, og er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen. Innlemmelse i EØS-avtalen fordrer at folkefinansieringsforordningen (2020/1503) tas inn i EØS-avtalen. NOU 2021:10 inneholder forslag til regler om gjennomføring av folkefinansieringsforordningen i norsk rett, og har vært på høring i 2022.
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til forordningen om europeiske tilbydere av folkefinansieringstjenester til næringsvirksomhet (folkefinansieringsforordningen).
Folkefinansieringsforordningen artikkel 6 regulerer adgangen for tilbydere av folkefinansieringstjenester til å tilby tjenesten individuell porteføljeforvaltning av lån. I denne forbindelse skal foretaket blant annet vurdere de ulike folkefinansieringsprosjektenes kredittrisiko, og gi en beskrivelse av denne til kunden. Videre skal foretaket gi kunden nærmere bestemt informasjon om den individuelle porteføljen. Har foretaket opprettet et reservefond knyttet til den individuelle porteføljeforvaltningen, skal foretaket også gi kunden nærmere bestemt informasjon om hvilke rettigheter kunden har i forhold til reservefondet.
Den utfyllende forordningen gir nærmere regler om den informasjonen som skal gis til kunder i relasjon til kredittrisiko, individuelle porteføljer og reservefond.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter, foretak eller borgere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen antas ikke å være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er utfyllende til forordning 2020/1503 (folkefinansieringsforordningen) som ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Ikrafttredelsestidspunktet må tilpasses slik at rettsakten tidligst trer i kraft samtidig som folkefinansieringsforordningen i EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2022/2118 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2020/1503 |
Celexnr.: | 32022R2118 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 18.08.2022 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |