NPA 2023-01 (RMT.0392)
NPA 2023-01: Konkretisering av regler om AOC-operatørers operasjonalle kontroll mv.
NPA 2023-01 Training requirements for flight operations officers and flight dispatchers
EØS-notat | 11.10.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.07.2023
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forslaget er publisert av EASA (EUs luftfartsbyrå) som NPA 2023-01. Forslaget ble publisert 24. april 2023 med høringsfrist 24. juli 2023.
Det innledende forslaget er vurdert av Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet støtter det innledende forslaget, som klargjør og presiserer kravene i regelverket og konkretiserer opplærings- og kompetansekrav for involvert personell. Luftfartstilsynet har foreløpig ikke vurdert at det er behov for innpill til EASAs høring.
Det er ventet at forslag til Kommisjonen (opinion) vil oversendes i løpet av 2024, og at endringsforordningen blir vedtatt i løpet av 2025.
Sammendrag av innhold
Hovedformålet med regelverksoppdateringen er å foreslå standarder for oppgaver, ansvar og opplæring av personell som utfører funksjoner knyttet til driftskontrollsystemet til en luftfartøyoperatør (RMT.0392). De foreslåtte endringene forventes å forbedre sikkerheten ved å styrke kompetansen til driftskontrollpersonell og dermed forberede dem på nåværende og fremtidige utfordringer i et stadig mer komplekst teknologisk og operasjonelt miljø. Det foreslås også noen endringer i bestemmelsene om drivstoffplanlegging og -styring og allværsoperasjoner, for å ta opp noen mindre problemer som er identifisert under gjennomføringen av de nylige endringene som er gjort i den relevante forordningen.
For å oppnå dette formålet foreslår EASA endringer i forordning (EU) nr. 965/2012 (Air Operations) og tilhørende AMC og GM.
Merknader
Rettslige konsekvenser
I forslaget foreslås det å endre forordning (EU) nr. 965/2012 om fastsettelse av tekniske krav og administrative framgangsmåter for luftfartsvirksomhet i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 216/2008, også kalt Air Operations, samt tilhørende AMC og GM. Forordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner, og det vil dermed bli behov for å endre denne forskriften for å gjennomføre endringen i norsk rett.
De nye reglene vil ha hjemmel i forordning (EU) 2018/1139, som igjen har hjemmel i TFEU art. 100.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De foreslåtte endringene berører luftfartsoperatører som utfører CAT-operasjoner med fly, NCC-operatører, SPO-operatører, NCO-operatører, og forventes å klargjøre og presisere gjeldende krav og ha en nøytral eller positiv innvirkning på sikkerhet og økonomi.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt EØS-relevant og akseptabelt.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt EØS-relevant og akseptabelt.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | 24.04.2023 |
Høringsfrist: | 24.07.2023 |
Frist for gjennomføring: |