Forslag til veikart for HAO

Forslag til veikart for Luftromsoperasjoner i høyere luftrom (HAO)

Proposal for a Roadmap on Higher Airspace Operations

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 13.06.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Sammendrag av innhold

EUs flysikkerhetsbyrå, EASA, har etter mandat fra EU-kommisjonen og med støtte fra en arbeidsgruppe bestående av medlemstater, utforsket hvilke handlinger som kreves for å forberede et fremtidig regelverk om høyere luftromsoperasjoner (Higher Airspace Operations - HAO).

HAO er luftromsoperasjoner som utøves i den delen av luftrommet som befinner seg over de høydene hvor de fleste lufttrafikktjenestene og luftfartsoperasjoner vanligvis utøves. Dette er typisk over Flight Level (FL) 550.

Det utøves ikke slike operasjoner i stort omfang i Europa i dag, men den industrielle utvikling i Europa og i tredjeland indikerer at flere høyere luftromsoperasjoner kan tilføre en ny kategori luftromsbrukere i nær fremtid. EASA fremholder at denne situasjonen gir en sjelden mulighet til å undersøke og teste ut nye konsepter og tilnærminger, samt vurdere og forberede eksisterende og nytt regelverk, før aktiviteter iverksettes i større skala.

Forslaget til veikartet for HAO er en forhåndsvurdering av spørsmål knyttet til HAO, med formål å gi innledende analyser og veiledning til EUs regelverksutvikling. HAO kan blant annet utgjøre sikkerhets- og miljørisiko, som må adresseres for å sikre en enhetlig tilnærming til sikkerhet og bærekraft for luftfart i EU.

I rapporten identifiseres ulike utfordringer som er egnet til å påvirke den fremtidige utviklingen av et rammeregelverk for HAO. Blant annet viser EASA til at tidslinjen for innføring av kommersiell drift er svært usikker, fartøyene og deres operasjoner er ulike og er noen ganger å anse som luftfartsoperasjoner og noen ganger som romfart, noe som blant annet har betydning for hvem som har kompetanse til å fastsette regelverk. For eksempel vil HAPS, supersoniske og hypersoniske flyoperasjoner falle inn under Chicago-konvensjonen og EU-regelverk om sivil luftfart. Andre fartøyer og operasjoner som kvalifiserer til romoperasjoner forblir under medlemsstatenes regelverkskompetanse, mens andre igjen må anses som hybride fartøy som må være gjenstand for en nærmere vurdering.

Etter en innledende analyse av hvilken virkning fremtidige HAO vil kunne ha for det eksisterende EU-regelverket, konkluderes det i rapporten med at EUs traktater og grunnleggende rettsakter åpner for noen av disse operasjonene og gir en delt kompetanse til EU for å regulere noen av dem, spesielt sivile luftfartsoperasjoner utført av fly under EU-regelverkenes virkeområde. De fleste gjeldende regelverkene vil imidlertid måtte tilpasses og/eller det må fastsettes nye regelverk- for eksempel innen luftdyktighet, operasjoner, ATM/ANS, miljø, flyplasser, personell lisensiering osv. Siden noen HAO vil være ubemannede, vil synergier med droneregelverk også måtte vurderes nærmere.

Ettersom det er usikkert når den kommersielle utviklingen vil starte i Europa, anbefaler EASA i forslaget til veikart, at fokus for de neste to-tre årene skal være på forberedende tiltak som studier, tester og demonstrasjoner, støttet for eksempel av konseptet regulatorisk sandkasser. På denne måten kan de første operasjonene finne sted, samtidig som man kan lære av disse for å utforme fremtidens regelverk best mulig.  

Merknader
Rettslige konsekvenser

Økonomiske og administrative konsekvenser

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Annet
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: