Beslutning (EU) 2023/145 - oppheving av direktiv 89/629

Europaparlaments- og rådsbeslutning (EU) 2023/145 av 18. januar 2023 som opphever rådsdirektiv 89/629/EØF

Decision (EU) 2023/145 of the European Parliament and of the Council of 18 January 2023 repealing Council Directive 89/629/EEC

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 30.03.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Beslutning (EU) 2023/145 ble publisert i Official Journal 23. januar 2023, og trådte ikraft 12. februar 2023. 

Beslutningen er gitt som ledd i Kommisjonens arbeid med å oppheve utdaterte rettsakter som ikke har selvstendig rettslig innhold. 

Sammendrag av innhold

Rådsdirektiv 89/629/EØF av 4. desember 1989 inneholder bestemmelser om begrensning av støyemisjon fra sivile subsoniske jetfly. Gjennom direktivet ble det fastsatt strengere regler som skulle begrense støy fra visse sivile supersoniske luftfartøy, mens det for enkelte luftfartøy var unntak. Gjennom et senere direktiv - direktiv 2006/93/EF - ble det gjennomført en full utfasing av alle luftfartøy som ikke oppfylte relevante støykrav etter det felleseuropeiske regelverket. Dette inkluderte luftfartøy som tidligere var dekket gjennom direktiv 89/629. Luftfartøy som etter direktiv 89/629 hadde unntak og adgang til å operere i luftrommet til medlemsstatene, kunne etter direktiv 2006/93 ikke lenger opererer i en medlemsstats luftrom. Som en konsekvens av dette er direktiv 89/629 utdatert og bør derfor oppheves.

Beslutning (EU) 2023/145 opphever direktiv 89/629.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutning (EU) 2023/145 er gitt med hjemmel i TFEU art. 100. 

Direktiv 89/629/EØF artikkel 1 til 8 er gjennomført i Norge gjennom forskrift 30. januar 2003 nr. 85 om gjennomføring og håndheving av EFTA-konvensjonen av 21. juni 2001, på luftfartens område. Forskriftens første ledd nr. 8 må følgelig oppheves som følge av beslutningen. 

Direktiv 89/629 var også delvis gjennomført gjennom forskrift 19. juli 1993 nr. 4047 om begrensning av støy og utslipp fra sivile luftfartøyer. Denne forskriften er allerede opphevet av Luftfartstilsynet gjennom forskrift 25. juni 2021 nr. 2246 (ikraft 1. juli 2021). 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Beslutningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser ut over at det må gjennomføres en forskriftsendring. 

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i Spesialutvalget for Transport. Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Parlament og Råd
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.: KOM(2022)465
Rettsaktnr.: (EU) 2023/0145
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32023D0145

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 15.02.2023
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker