Delegert kommisjonsforordning 2023/205
Delegert kommisjonsforordning 2023/205 som supplerer forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart
COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2023/205 of 7 November 2022 supplementing Regulation (EU) 2019/1239 of the European Parliament and of the Council as regards the establishment of the European Maritime Single Window environment data set and amending its Annex
EØS-notat | 09.06.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 30.03.2023
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og handelsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport
Status
Sammendrag av innhold
Delegert kommisjonsforordning 2023/205 ble vedtatt av kommisjonen 7. november 2022. Hensikten med forordningen er å fastsette et felles datasett, dvs. en oversikt over hvilke meldeplikter som skal omfattes av forordning 2019/1239.
Forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart ble vedtatt 20. juni 2019. I forordningen er kommisjonen delegert myndighet til å endre vedleggene til forordningen for å innføre, slette eller tilpasse henvisninger til nasjonal lovgivning eller nasjonale krav, EU rettsakter eller internasjonale rettsakter, og med sikte på å opprette og oppdatere et felles datasett, jf. artikkel 3 (3).
Delegert kommisjonsforordning 2023/205 endrer vedlegg 1 i forordning 2019/1239.
I vedlegget fremkommer de meldepliktene som skal avgis iht. forordningen, og som dermed vil inngå i et felles datasett. Datasettet spesifiserer meldepliktene som er nevnt i vedlegg 1 i detaljer. Datasettet er en beskrivelse av alle dataelementer som inngår i vedlegg 1, slik at hvert enkelt meldingselement beskrives med en egen ID som er en unik identifikator. Datasettet inkluderer dermed alle EU-meldeplikter, alle meldeplikter fra FAL-forms, samt nasjonale meldeplikter som er meldt inn fra medlemsstatene.
Av nasjonale meldeplikter som er spesifikke for Norge inkluderer datasettet innholdet i:
• Melding om anløp av utenlandske fartøy, jf. forskrift om utenlandske fartøyers anløp til og ferdsel i norsk territorialfarvann
• Krav om losbestilling og rapportering av farledsbevisseilas, jf. lospliktforskriften
• Utvidet grensekontroll av personer, inkludert av- og påmønstring, jf. grenseforskriften
• Rapportering av NOX utslipp, jf. særavgiftsforskriften
Merknader
Rettslige konsekvenser
Denne supplerende kommisjonsforordning innebærer ingen ytterligere konsekvenser utover det som allerede følger av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Denne supplerende kommisjonsforordning innebærer ingen ytterligere økonomiske konsekvenser utover som allerede følger av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart.
Som en del av autentiseringsmekanismene ved rapportering i meldingssystemet SafeSeaNet må alle brukere tildeles et såkalt EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification number). EORI-nummer er en identifikator som utstedes av tollmyndighetene, og brukes av selskaper i EU for tollformål. «EORI-nummer er nå en del av datasettet som fastsettes i kommisjonsforordning 2023/205. I selskapene som ikke har et EORI-nummer vil disse brukerne kunne være forhindret fra å rapportere i SafeSeaNet. I Norge brukes ikke EORI-nummer. Norske selskap må i dag få dette tildelt av en EU- myndighet, eksempelvis svenske tollmyndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Kystverket har arbeidet med gjennomføringen av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering fra skip siden den ble vedtatt i 2019. En del av dette arbeidet har vært å identifisere dataelementer som skal inngå i datasettet og oversende dette til kommisjonen i tråd med forordningen innen fristen 15. februar 2020. I forkant av dette hadde Kystverket dialog med aktuelle nasjonale myndigheter som ga sine merknader til oversendelsen til kommisjonen. Etter oversendelsen har arbeidet med å sammenstille alle dataelementer som inngår i vedlegg 1 til forordning 2019/1239 foregått i ekspertgrupper i EU.
Vurdering
Forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for meldepunkter for sjøfart er innlemmet i EØS-avtalen. Formålet med denne forordningen er å redusere de administrative byrdene som påhviler sjøtransporten, og dermed styrke sjøtransporten som transportform. Kommisjonsforordning 2023/205 endrer ikke på innholdet i forordning 2019/1239, men presiserer hva som skal inngå i et felles datasett. At det skal fastsettes et datasett følger av forordningen forordning 2019/1239.
Forordning 2019/1239 ble innlemmet i EØS-avtalen med følgende tilpasningstekst:
«Med hensyn til EFTA-statene får artikkel 11 nr. 2 og rapporteringspliktene angitt i nr. 7 i vedleggets del A ikke anvendelse.» Denne tilpasningen er en følge av at EØS-avtalen ikke omfatter tollområdet. Kommisjonsforordningen 2023/205 inkluderer også tollinformasjon. Denne delen av kommisjonsforordningen 2023/205 skal dermed heller ikke gjelde for Norge, og det må derfor bes om tilpasningstekst ved innlemmelse i EØS-avtale.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2023/0205 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 2023R0205 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 02.12.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 24.03.2023 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |