Faktorer som skal vektlegges ved vurdering av gjenopprettingsplanen til sentrale motparter
Kommisjonsforordning (EU) 2023/451 av 25. november 2022 som spesifiserer faktorene som skal tas i betraktning av kompetent myndighet og tilsynskollegiet ved vurdering av gjenopprettingsplan til sentrale motparter
Commission Delegated Regulation (EU) 2023/451 of 25 November 2022 specifying the factors to be taken into consideration by the competent authority and the supervisory college when assessing the recovery plan of central counterparties
EØS-notat | 14.03.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.03.2023
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er fattet av EU-Kommisjonen 3. mars 2023 og trer i kraft i EU 23. mars 2023. Forordningen er ikke inntatt i EØS-avtalen ennå og følgelig ikke i kraft i Norge.
Basisrettsakten (EU) 2021/23 er vedtatt og i kraft i EU. Den er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen fastsetter faktorer som kompetente myndigheter og tilsynskollegier skal hensynta ved vurdering av gjenopprettelsesplanen for sentrale motparter.
Forhold som skal vurderes:
- Kapitalstruktur og finansielle risiko
- Håndtering av mislighold av medlemmer eller klienter (default waterfall)
- Organisatorisk struktur
- Utskiftbarhet av aktiviteter
- Risikoprofil
- Risikoprofil vurdert opp mot beredskap
- Risikoprofil vurdert opp mot forretningsmodell
- Samlet innvirkning på visse enheter i forhold til kommunikasjons- og formidlingsplan
- Samlede virkningen av gjenopprettingsplan på clearingmedlemmer, deres kunder og indirekte kunder
- Samlede virkningen av gjenopprettingsplan på tilknyttede finansielle infrastrukturmarkeder
- Samlede virkningen av gjenopprettingsplan på finansmarkedene, inkludert handelsplasser
- Samlede virkningen av gjenopprettingsplan på det finansielle systemet i en hvilken som helst medlemsstat og i Unionen som helhet
- Hvorvidt gjenopprettingsplanen er tilstrekkelig med hensyn til å opprette passende insentiver for den sentrale motpartrs eier, mmedlemmer og der det er mulig, dets kunder.
Forordningen inneholder utfyllende detaljer om vurdering av hver enkelt faktor.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil inntas i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering, det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Basisrettsakten (EU) 2021/23 er ikke innlemmet i EØS-avtalen. Ved innlemmelse i EØS-avtalen må basisrettsakten først gjennomføres i norsk lov. Forordningen vil deretter inntas i forskrift til den aktuelle loven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken og finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsforordningen anses som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2023/451 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32023R0451 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 19.12.2022 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |