Fo 2023/466 plantevernmiddelrester (MRL)

Kommisjonsforordning (EU) 2023/466 av 3. mars 2023 som endrer vedlegg II, III og V til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for isoxaben, novaluron og tetrakonazol i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2023/466 of 3 March 2023 amending Annexes II, III and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for isoxaben, novaluron and tetraconazole in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 29.03.2023

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.06.2023

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Endringene i grenseverdier MRL gjelder de aktive stoffene isoksaben, novaluron og tetrakonazol. EFSA har gjennomført en revurdering av eksisterende grenseverdier for disse stoffene (artikkel 12 vurdering). Grenseverdier fastsettes ved revurdrering så lavt som mulig basert på tilstrekkelig dokumentasjon for god landbrukspraksis (GAPs).

Isoksaben er godkjent som aktivt stoff i EU/EØS og stoffet er i Norge godkjent brukt i eller på kjernefrukt, steinfrukt og bærvekster. På bakgrunn av EFSAs anbefalinger fastsettes det lavere grenseverdier for frukt og trenøtter, rot og knollvekster, løk (gruppe), meloner, gresskar, sikori, gressløk, selleriblader, stengelgrønnsaker, salvie, rosmarin, timian, basilikum, oljefrø og oljefrukter, korn og sikorirøtter. Eksisterende MRLer for squash og bønner (friske, uten belg) endres derfor ikke. Grenseverdier for isoksaben i bomullsfrø, urteekstrakter (tørkede, blomster), urteekstrakter (tørkede, røtter), og humle fastsettes ved kvantifiseringsgrensen LOQ for hvert produkt og disse fastsettes som midlertidige grenseverdier med en frist på to år for å levere dokumentasjon fordi det ble vurdert at det manglet noe dokumentasjon. For isoksaben endres grenseverdien for erter (uten belg) på bakgrunn av en MRL søknad. Det er ifølge gjeldene EU-veileder for ekstrapolering av MRLer mulig å ekstrapolere MRL for erter (uten belg) fra MRL (GAP) for bønner (uten belg).  Grenseverdien for erter (uten belg) fastsettes derfor på samme nivå som MRL for bønner (uten belg).  

Novaluron er ikke lenger godkjent som aktivt stoff i EU/EØS, men EFSA har nylig revurdert eksisterende grenseverdier for novaluron (artikkel 12 vurdering). EFSA vurderte at det manglet noe toksikologisk dokumentasjon og at stoffet kan ha hormonforstyrrende egenskaper. EFSA kan derfor ikke utelukke en mulig helsefare for forbruker knyttet til grenseverdiene for stoffet. Alle grenseverdiene for novaluron fastettes derfor så lavt som praktisk mulig ved kvantifiseringsgrensen LOQ for hvert produkt. Restdefinisjonen for novaluron endres etter forslag fra EUs referanselaboratorier for rester av plantevernmidler til Novaluron (sum av konstituente isomerer) fordi stoffet kan forekomme i form av ulike blandinger av isomere.

For tetrakonazol har EFSA revurdert de eksisterende grenseverdiene etter artikkel 12 i forordning 396/2005. MRL for kaki fastsettes på bakgrunn av EFSAs anbefaling. Det fastsettes noe lavere grenseverdier for tetrakonazol for produktene japansk mispel, aprikos, fersken, spisedruer, vindruer, jordbær, agurk, sylteagurk, squash, rug, hvete, sukker rødbeter, animalske produkter unntatt storfelever og hestelever og melk i tråd med prinsippet om å fastette grenseverdier så lavt som mulig og basert på gjeldene godkjenninger (GAPs). Grenseverdier (MRL) beholdes for epler, pærer, kvede, mispel, sikorsalat, artisjokker, linfrø, rapsfrøs og fugleegg beholdes basert på eksisterende godkjenninger (GAPs). Grenseverdiene for tomater, aubergine, meloner, gresskar, vannmelon, sikorirøtter, storfelever og hestelever fastsettes som midlertidige grenseverdier med frist på to år for å levere manglende dokumentasjon fordi noe dokumentasjon ble vurdert å mangle. Det ble vurdert at det ikke kan fastsettes grenseverdier for tetrakonazol for produktene paprika, bygg, bokhvete, mais, hirse, havre, ris og sorghum fordi det manglet restforsøk og grenseverdiene (MRL) for disse produktene fastsettes derfor ved kvantifiseringsgrensen LOQ. Restdefinisjonen endres til Tetraconazole (sum of constituent isomers) som anbefalt av EUs referanselaboratorier for å ta hensyn til at rester av stoffet kan forekomme som blandinger av ulike isomere.

For å gi medlemsland, tredjeland og virksomheter tid til å tilpasse seg endringene vil grenseverdiene først gjelde fra 26. september 2023 i EU.

For isoksaben and tetrakonazol gir artikkel 2 en overgangsordning for produkter som allerede er produsert i EU/EØS eller importert til EU/EØS før 26. September 2023 som er datoen de nye grenseverdiene gjelder fra.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.  

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;  

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.  

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departement og Mattilsynet deltar. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.   

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.  

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:  

EU Pesticides Database (europa.eu)

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR). 

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen. 

Overgangsordninger for produkter som allerede er på markedet før MRL endres i EU kan kun gis når det er dokumentert at grenseverdiene er trygge for forbrukere. Overgangsordningen for produktene som allerede var på markedet før grenseverdiene ble endret omfatter derfor ikke grenseverdiene for novaluron.

Andre opplysninger

De nye grenseverdiene gjelder fra 26. september 2023 i EU og vil tidligst kunne gjelde i Norge fra fra samme dag forutsatt at de da er tatt inn i EØS avtalen og fastsatt i norsk regelverk. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2023/466
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32023R0466

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 10.03.2023
Frist returnering standardskjema: 21.04.2023
Dato returnert standardskjema:
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 22.09.2023
Nummer for EØS-komitebeslutning: 227/2023
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 31.03.2023
Høringsfrist: 05.05.2023
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring: 25.09.2023
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 06.10.2023

Lenker