Annerkjennelse av Ecoprofit ( Ökoprofit) i henhold til EMAS artikkel 45
Kommisjonens gjennomføringsavgjerd (EU) 2023/1533 av 24. juli 2023 om anerkjenning av at krava i miljøstyringsordninga Ökoprofit er i samsvar med dei tilsvarande krava i ordninga for miljøstyring og miljørevisjon (EMAS) i medhald av artikkel 45 i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1221/2009
Commission Implementing Decision (EU) 2023/1533 of 24 July 2023 on the recognition of the requirements of the Ecoprofit environmental management system as complying with the corresponding requirements of the eco-management and audit scheme (EMAS) in accordance with Article 45 of Regulation (EC) No 1221/2009 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 06.02.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 14.11.2023
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: I. Generelt
Status
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten er konklusjonene fra Europakommisjonens behandling av Õkoprofit (Ecoprofit)) sin søknad om anerkjennelse etter § 45 i EMAS forordningen, (EC) nr 1221/2009. EMAS er EUs frivillige miljøsertifiseringssystemer, som er strengere enn ISO 14001. EMAS-forordningen er implementert i Norge i forurensningsforskriften kapittel 38.
Østerrike har fremmet søknad på vegne av Õkopofit til EU-Kommisjonen om å bli vurdert og anerkjent etter artikkel 45 i EMAS forordningen. EMAS-forordningen artikkel 45 fastslår at "Medlemsstatane kan sende over til Kommisjonen ei skriftleg oppmoding om godkjenning av eksisterande miljøstyringsordningar, eller delar av slike, som er sertifiserte i samsvar med føremålstenlege framgangsmåtar for sertifisering som er godkjende på nasjonalt eller regionalt plan, slik at dei vert rekna for å oppfylle dei tilsvarande krava i denne forordninga. "
Europakommisjonens Komité for EMAS (jf EMAS-forordningen art. 49) behandlet søknaden. Denne prosessen har munnet ut i Kommisjonens implementeringsvedtak som anerkjenner at deler av ordningen er likestilt med EMAS-ordningen:
Oppsummering av vurderingen | |||
Krav | Tilsvarende | Ikke tilsvarende | |
1. | Toppledelsens engasjement | X | |
(Del A.5.1, A.5.2 og B.2 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009) | |||
2. | Gjennomgang av ledelsen | X | |
(Del A.9.3 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009) | |||
3. | Gjennomføring av miljøundersøkelse | ||
(Vedlegg I og del A.6.1 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009) | |||
1) | Etablering av det organisatoriske rammeverket. | X | |
2) | Identifiser interessenter og bestemme deres behov og forventninger. | X | |
3) | Identifikasjon av gjeldende lovpålagte miljøkrav. | X | |
4) | Evaluering av tilbakemeldinger fra undersøkelser av tidligere hendelser. | X | |
5) | Fastsettelse og dokumentasjon av risikoer og muligheter. | X | |
6) | Undersøkelse av eksisterende prosesser, praksis og rutiner. | X | |
7) | Identifisering av alle direkte og indirekte miljøaspekter. | X | |
8) | Vurdering av betydningen av miljøaspekter. | X | |
4. | Innføring av en miljøpolitikk | X | |
(Del A.5.2 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009) | |||
5. | Sikre overholdelse av regelverk (1) | X | |
(Artikkel 4.4 og del A.6.1.3 og B.4 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009) | |||
6. | Etablere mål og miljøprogrammer for å sikre kontinuerlig forbedring | X | |
(Del A.10.3 og B.1 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009, samt artikkel 1, 18.2 c og 18.7 bi i samme forskrift) | |||
7. | Organisasjonsstruktur, opplæring og medarbeidermedvirkning | X | |
(Del A.5.3, A.7.2 og B.6 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009 og artikkel 1 i samme forordning) | |||
8. | Krav til dokumentasjon | X | |
(Artikkel 20 i forordning (EF) nr. 1221/2009 og del A.4.4, A.6.2.1 og A.7.5 i vedlegg II til samme forskrift) | |||
9. | Ledelse av virksomheten | X | |
(Del A.6.1 og A.6.2 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009) | |||
10. | Beredskap og handling i akutte situasjoner | X | |
(Del A.8.2 i vedlegg II til forordning (EF) nr. 1221/2009) | |||
11. | Internrevisjon og korrigerende tiltak | X | |
(Artikkel 4.1 b og c, 6.2 a og 9 i forordning (EF) nr. 1221/2009, del A.9.2 og A.10.2 i vedlegg II til samme forskrift og vedlegg III til samme forskrift) | |||
12. | Kommunikasjon (intern og ekstern) | X | |
(del A.7.4 og B.7 i vedlegg II og vedlegg IV til forordning (EF) nr. 1221/2009) | |||
1. 3. | Akkrediterings- eller lisenskrav for sertifiseringsorganene | X | |
(Artikkel 4.5, 6, 7 og 18-27 i forordning (EF) nr. 1221/2009) |
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen krever ingen forskriftsendring. Beslutningen innebærer ingen formelle regelendringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Anerkjennelsesdokumentet får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Õkoprofit og virksomheter som er sertifisert ketter denne ordningen an bruke dokumentet som et informasjonsdokument som viser frem likheter og forskjeller mellom EMAS og Õkoprofit og eventuelt dersom det er ønskelig søke å lukke gapene mellom ordningene.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2023/1533 |
Basis rettsaktnr.: | 1221/2009 |
Celexnr.: | 32023D1533 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 05.02.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 05.02.2024 |
Dato returnert standardskjema: | 02.02.2024 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 03.02.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 40/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |