Endring av flygelederforordningen - NPA 2023/02

Notice of Proposed Amendment 2023-02 - Training the next generation of ATCOs

Notice of Proposed Amendment 2023-02 - trening av neste generasjon flygeledere

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 28.11.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Høringsfristen for NPA 2023-02 utløp 1. september 2023. Et konkret regelverksforslag er forventet i første kvartal 2024 og endelig vedtak vil komme 2024/25.

Sammendrag av innhold

Målet med de foreslåtte endringene er å oppnå felleseuropeiske standarder for flygeledernes initielle opplæring. Dette for å opprettholde et høyt og enhetlig sikkerhetsnivå og øke effektiviteten og fleksibiliteten i opplæringen og tilgjengeligheten av flygelederer.

  • De foreslåtte endringene tar sikte på å medvirke til felles-europeiske kompetansestandarder i flygeledernes grunnopplæring, for å opprettholde et høyt og enhetlig sikkerhetsnivå og øke effektiviteten og fleksibilitet i opplæringen og tilgjengeligheten av flygeledere.
  • Det foreslås å forbedre rammeverket for instruktører og assessorer, ved å introdusere prinsippene for kompetansebasert trening, som også er ICAOs foretrukne metode for trening av flygeledere.
  • Det foreslås å muliggjøre bruk av virtuelle treningsmiljø og fjernundervisning.
  • Det foreslås endringer som i større grad åpner for aksept av tredjelands flygeledersertifikater. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordningen vil trolig bli hjemlet i basisforordning (EU) 2018/1139 som er hjemlet i TFEU artikkel 100. 

En regelverksendring vil bli gjennomført i norsk rett som en endring av forskrift 17. juni 2016 nr. 710 om utdanning og sertifisering av flygeledere (BSL C 3-1).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Det vil være behov for noe opplæring og prosedyreendringer både hos opplæringsorganisasjonene og hos Luftfartstilsynet. For øvrig begrensede konsekvenser slik forslaget ligger i dag.

Sakkyndige instansers merknader

I forbindelse med EASAs høring av NPA 2023-02 har det vært løpende dialog mellom Avinor Flysikring AS og Luftfartstilsynet. Det ble spilt inn 4 kommentarer til høringen fra Luftfartstilsynet, men disse er å anse som tekniske og av begrenset betydning

Vurdering

Slik Luftfartstilsynet vurderer saken vil forventede endringer være EØS-relevante og akseptable.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: (EU)2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker