Reform av referanseverdiforordningen
Forslag til europaparlaments- og rådsforordning som endrer forordning (EU) 2016/1011 når det gjelder virkeområdet til reglene for referanseverdier, bruken i Unionen av referanseverdier fremstilt av administratorer lokalisert i et tredjeland og visse rapporteringskrav
Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) 2016/1011 as regards the scope of the rules for benchmarks, the use in the Union of benchmarks provided by an administrator located in a third country, and certain reporting requirements
EØS-notat | 29.11.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.11.2023
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Forslaget er til behandling i Europaparlamentet og Rådet.
Sammendrag av innhold
Da referanseverdiforordningen ble vedtatt i 2016, forventet man at andre land ville innføre tilsvarende lovgivning. Det har ikke skjedd. For å bidra til likere globale konkurransevilkår for EU-foretak, foreslår EU-kommisjonen derfor en reform av referanseverdiforordningen slik at ikke lenger skal omfatte administratorer av ikke-betydningsfulle referanseverdier. Etter forslaget vil forordningen bare omfatte administratorer av kritiske referanseverdier, betydningsfulle referanseverdier, EU-referanseverdier for klimaomstilling og EU-referanseverdier for tilpasning til Parisavtalen. En referanseverdi kan, som etter gjeldende regelverk, være betydningsfull hvis den brukes i forbindelse med finansielle kontrakter, finansielle instrumenter osv. med en samlet verdi på over EUR 50 miliarder. Andre referanseverdier som ikke overstiger denne tersklen, kan utpekes som betydningsfull av en tilsynsmyndighet. ESMA kan utpeke tredjelandsreferanseverdier som betydningsfulle.
Etter forslaget kan foretak under tilsyn bruke referanseverdier fra administratorer i tredjeland med mindre en tilsynsmyndighet eller den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten ESMA har erklært at referanseverdien ikke er i overensstemmelse med forordningen og at den ikke skal brukes. I disse tilfellene må administratoren søke å bli anerkjent av ESMA eller få et foretak i EU til å støtte ("endorse") referanseverdien hvis den skal brukes i EU.
Forslaget til endringen av rapporteringskrav består blant annet av at ESMAs offentlige register over administratorer og referanseverdier skal utvides med visse opplysninger. For eksempel skal alle kritiske referanseverdier fremgå direkte av registeret. Referanseverdier som er utpekt som signifikante, skal også fremgå av registeret.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Referanseverdiforordningen er inntatt i norsk rett i referanseverdiloven § 1 første ledd. En endringsforordning må inntas samme sted.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er seks norske administratorer i dag. Hvis refereranseverdiforordningen endres som foreslått, vil det trolig bare være én igjen som omfattes av regelverket.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2023)660 |
Basis rettsaktnr.: | 2016/1011 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |