Taksonomiforordningen: Endringer i tekniske screeningkriterier for klassifisering av økonomisk aktivitet (miljømål 1 og 2)
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2485 av 27. juni 2023 om endring av delegert forordning (EU) 2021/2139 ved fastsettelse av ytterligere tekniske screeningkriterier for å fastslå vilkårene for at en økonomisk aktivitet skal anses å bidra vesentlig til begrensning av klimaendringer eller tilpasning til klimaendringer, og for å fastslå om det er slik at den økonomiske aktiviteten ikke er til betydelig skade for noen av de andre miljømålene
Commission Delegated Regulation (EU) 2023/2485 of 27 June 2023 amending Delegated Regulation (EU) 2021/2139 establishing additional technical screening criteria for determining the conditions under which certain economic activities qualify as contributing substantially to climate change mitigation or climate change adaptation and for determining whether those activities cause no significant harm to any of the other environmental objectives
EØS-notat | 05.02.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 28.11.2023
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Den er også innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i forskrift til lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer.
Sammendrag av innhold
Rettsakten fastsetter endringer i det utfyllende regelverket til taksonomiforordningen (forordning (EU) 2020/852). Taksonomiforordningen er et rammeverk som inneholder kriterier for foretak og investorer for klassifisering av økonomisk aktivitet som miljømessig bærekraftig. Informasjon om taksonomiforordningens virkeområde er utdypet i eget EØS-notat. Formålet er blant annet å redusere risikoen for grønnvasking og regulatorisk fragmentering mellom ulike sektorer. Forordningen oppstiller fire vilkår en økonomisk aktivitet må oppfylle for å kvalifisere som miljømessig bærekraftig: Aktiviteten må 1) bidra vesentlig til oppnåelsen av ett av seks definerte miljømål, 2) ikke gjøre vesentlig skade på noen av de andre miljømålene, 3) ivareta minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold, og 4) oppfylle tekniske screeningkriterer fastsatt av Kommisjonen gjennom delegerte rettsakter.
I forordning (EU) 2021/2139 har Kommisjonen fastsatt tekniske screeningkriterier for to av de seks miljømålene: begrensning av klimaendringer og tilpasning til klimaendringer. Screeningkriteriene gjelder for nærmere angitte økonomiske aktiviteter innenfor ni ulike økonomiske sektorer: 1) skogbruk, 2) miljøvern- og restaureringsaktiviteter, 3) produksjon, 4) energi, 5) vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet, 6) transport, 7) bygge- og anleggsvirksomhet og fast eiendom, 8) informasjon og kommunikasjon, og 9) faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting.
I rettsakten som nå er vedtatt, har Kommisjonen fastsatt screeningkriterier for enkelte nye typer økonomiske aktivititeter innenfor de ni økonomiske sektorene, samt kriterier for å fastslå om det er slik at den økonomiske aktiviteten ikke er til betydelig skade for noen av de andre miljømålene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen endrer det utfyllende regelverket til taksonomiforordningen. Taksonomiforordningen er gjennomført i lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer. Det utfyllende regelverket er gjennomført i forskrift til denne loven. Endringsforordningen til det utfyllende regelverket gjennomføres også i forskrift til loven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen fastsetter endringer i de tekniske reglene som utfyller taksonomiforordningen. Den forventes ikke å få vesentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for myndigheter, foretak eller forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2023/2485 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2020/852 |
Celexnr.: | 32023R2485 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 11.07.2023 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 22.08.2023 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 03.02.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 31/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 03.02.2024 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 05.02.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 05.02.2024 |