Endring av trikinforordningen
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/2156 datert 17. oktober 2023 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2015/1375 som gjelder visse rapporteringskrav for medlemsland som har unntak fra krav til testing i slakterier for trikiner i kjøtt og skrotter fra tamsvin
COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2023/2156 of 17 October 2023 amending Implementing Regulation (EU) 2015/1375 as regards certain reporting requirements for Member States derogated from the testing in slaughterhouses for Trichinella in meat and carcasses of domestic swine
EØS-notat | 08.04.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 26.10.2023
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 18.12.2023
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: I. Veterinære forhold
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
I Trikinforordningen er det krav til offentlig kontroll av trikiner i kjøtt. Dette inkluderer krav til å ta prøver av slakteskrotter av tamsvin i slakterier som en del av post-mortem kontrollen. Hensikten med prøvetakingen er å analysere for tilstedeværelse av trikiner. Medlemsstatene kan gi unntak fra kravet om testing for trikiner for svin som kommer fra en besetning som er oppstallet under kontrollerte forhold i tråd med Trikinforordningen. For medlemsstater som har innvilget slikt unntak, er det krav om en årlig rapport til Kommisjonen om resultatene av trikinundersøkelsen.
I Zoonosedirektivet er det krav om rapportering av zoonoser i foregående år. Den rapporten skal også inneholde resultater fra trikinundersøkelsene. Dette kravet gjelder for alle medlemsstater. De medlemslandene som har innvilget unntak for testing av trikiner etter Trikinforordningen må derfor rapportere samme informasjon to ganger.
Kommisjonen mener denne dobbeltrapporteringen er unødvendig, og foreslår derfor å fjerne rapporteringskravet i Trikinforordningen. Dette gjør den ved å endre artikkel 3, punkt 4. Endringen innebærer at disse medlemslandene må rapportere etter Trikinforordningen bare dersom de ikke rapporterer de samme resultatene etter Zoonoseforordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i Forskrift om offentlig kontroll – animalsk produksjon, forordning (EU) 2019/624 og forordning (EU) 2019/627
Økonomiske og administrative konsekvenser
Norge har ikke innvilget noen slike unntak etter Trikinforordningen, og rettsakten forventes derfor ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter, næringen eller forbrukere. Ettersom Norge ikke har noen svinebesetninger som under kontrollerte oppstallingsforhold, har vi ikke vært i kontakt med bransjen om denne rettsakten utover at de har fått tilsendt alle dokumenter til møtene i Kommisjonen hvor regelverksendringer har vært diskutert. Vi har verken nylig eller tidligere mottatt noen søknader om å få status med kontrollerte oppstallingsforhold. Endringen gjelder lettelse i myndighetenes krav til rapportering. Den er ikke hørt ettersom det anses som åpenbart unødvendig.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel med tilpasning.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2023/2156 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2015/1375 |
Celexnr.: | 32023R2156 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 20.10.2023 |
Frist returnering standardskjema: | 01.12.2023 |
Dato returnert standardskjema: | |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 15.03.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 44/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 01.12.2023 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 18.03.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 08.04.2024 |