Rettelse av vedlegg til forordning (EU) 2022/1362
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/2399 av 6. oktober 2023 om rettelse av gjennomføringsforordning (EU) 2022/1362 med hensyn til visse feil vedrørende simulering av computerbasert væskedynamikk
Commission Implementing Regulation (EU) 2023/2399 of 6 October 2023 correcting Implementing Regulation (EU) 2022/1362 as regards certain errors concerning the computational fluid dynamics simulation
EØS-notat | 07.02.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 11.10.2023
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forordningen ble vedtatt den 6. oktober 2023, og kom til anvendelse i EU fra 25. august 2022.
Forordningen vil bli sendt på offentlig høring ila oktober 2023.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte den 02.02.24, beslutning nr. 11/2024. Endringsrettsakt ble vedtatt 06.02.24, og Form 1 ble sendt ESA 07.02.24.
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen har tidligere vedtatt forordning (EU) 2022/1362, som etablerte felles rammeverk for typegodkjenning av CO2-utslipp og drivstofforbruk fra tunge tilhengere (O3 og O4). Sentralt i denne typegodkjenningen står beregning av tilhengerens luftmotstand, og nærmere føringer for dette står i forordningens vedlegg V - data om kjøretøyets aerodynamiske utforming.
Det er i ettertid oppdaget visse mindre feil (bl.a. utelatt krav) i nevnte vedlegg knyttet til simulering av computerbasert væskedynamikk, såkalt fluiddynamikksimulering. Gjennom forordning (EU) 2023/2399 rettes vedlegg V slik at dette blir i samsvar med forutsetningene.
Merknader
EU-hjemmel
Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktakten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2022/1362 er inntatt i Bilforskriften 2022, og forordning (EU) 2023/2399 vil tas inn i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De administrative og økonomiske konsekvenser antas å være begrenset til det som trengs for å implementere rettsakten i norsk forskrift.
Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen blir behandlet etter EFTA's hurtigprosedyre (fast-track) og blir derfor ikke forelagt Spesialutvalget for Transport til vurdering.
Vurdering
Forordningen vurderes av Statens vegvesen å være relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Forordningen har blitt omtalt i EU's tekniske kjøretøykomité (TCMV) der Norge deltar.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2023/2399 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32023R2399 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 16.08.2023 |
Frist returnering standardskjema: | 27.09.2023 |
Dato returnert standardskjema: | 27.09.2023 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 02.02.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 11/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 13.10.2023 |
Høringsfrist: | 30.11.2023 |
Frist for gjennomføring: | 03.02.2024 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 06.02.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 07.02.2024 |