Rettelse av vedlegg til forordning (EU) 2022/1362

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/2399 av 6. oktober 2023 om rettelse av gjennomføringsforordning (EU) 2022/1362 med hensyn til visse feil vedrørende simulering av computerbasert væskedynamikk

Commission Implementing Regulation (EU) 2023/2399 of 6 October 2023 correcting Implementing Regulation (EU) 2022/1362 as regards certain errors concerning the computational fluid dynamics simulation

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 11.10.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer

Status

Forordningen ble vedtatt den 6. oktober 2023, og kom til anvendelse i EU fra 25. august 2022. 

Forordningen vil bli sendt på offentlig høring ila oktober 2023.   

Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte den 02.02.24, beslutning nr. 11/2024. Endringsrettsakt ble vedtatt 06.02.24, og Form 1 ble sendt ESA 07.02.24.

Sammendrag av innhold

EU-kommisjonen har tidligere vedtatt forordning (EU) 2022/1362, som etablerte felles rammeverk for typegodkjenning av CO2-utslipp og drivstofforbruk fra tunge tilhengere (O3 og O4). Sentralt i denne typegodkjenningen står beregning av tilhengerens luftmotstand, og nærmere føringer for dette står i forordningens vedlegg V - data om kjøretøyets aerodynamiske utforming.

Det er i ettertid oppdaget visse mindre feil (bl.a. utelatt krav) i nevnte vedlegg knyttet til simulering av computerbasert væskedynamikk, såkalt fluiddynamikksimulering. Gjennom forordning (EU) 2023/2399 rettes vedlegg V slik at dette blir i samsvar med forutsetningene. 

Merknader
EU-hjemmel

Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktakten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 291.

Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) 2022/1362 er inntatt i Bilforskriften 2022, og forordning (EU) 2023/2399 vil tas inn i samme forskrift.

Økonomiske og administrative konsekvenser

De administrative og økonomiske konsekvenser antas å være begrenset til det som trengs for å implementere rettsakten i norsk forskrift.

Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Forordningen blir behandlet etter EFTA's hurtigprosedyre (fast-track) og blir derfor ikke forelagt Spesialutvalget for Transport til vurdering. 

Vurdering

Forordningen vurderes av Statens vegvesen å være relevant og akseptabel for Norge. 

Andre opplysninger

Forordningen har blitt omtalt i EU's tekniske kjøretøykomité (TCMV) der Norge deltar.

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/2399
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32023R2399

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 16.08.2023
Frist returnering standardskjema: 27.09.2023
Dato returnert standardskjema: 27.09.2023
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 02.02.2024
Nummer for EØS-komitebeslutning: 11/2024
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 13.10.2023
Høringsfrist: 30.11.2023
Frist for gjennomføring: 03.02.2024
Dato for faktisk gjennomføring: 06.02.2024
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 07.02.2024

Lenker