Fremmedstoffer - mykotoksiner - DON
Kommisjonsforordning (EU) 2024/1022 av 8. april 2024 som endrer forordning (EU) 2023/915 med hensyn til grenseverdier for deoksynivalenol (DON) i næringsmidler
Commission Regulation (EU) 2024/1022 of 8 April 2024 amending Regulation (EU) 2023/915 as regards maximum levels of deoxynivalenol in food
EØS-notat | 12.04.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 27.09.2023
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 05.01.2024
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten endrer fo. (EU) 2023/915 som foreløpig ikke er tatt inn ui EØS avtalen. Denne rettsakten bør fastsettes samtidig med fastsettelse av fo. (EU) 2023/915
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Deoksynivalenol (DON) er i dag regulert med grenseverdier i korn og ulike kornbaserte næringsmidler.
DON kan ha negative helseeffekt ved å hemme proteinsyntesen og medføre celledød, og vil kunne påvirker immunsystemet. EFSA anbefaler lavere nivåer av DON i mat.
Som følge av en henstilling fra EU-kommisjonen har EFSA oppdatert sin risikovurdering av DON til også å omfatte de acetylerte og modifiserte formene. Denne ble publisert i september 2017. Et utkast til endringer var på «targeted stakeholder consultation» høsten 2020.
Som følge av EFSAs risikovurdering har de fleste av grenseverdiene blitt redusert, bortsett fra for havre og korn beregnet på direkte konsum, mel, kli og kim som sluttprodukter beregnet på direkte konsum.
1.4 (2023/915) |
Deoxynivalenol |
New Maximum level (µg/kg) |
Old Maximum level (µg/kg) |
Remarks |
1.4.1 |
Unprocessed cereal grains except products listed in 1.4.2 and 1.4.3 |
1 000 |
1250 |
Except unprocessed maize grains intended to be processed by wet milling and except rice. The maximum level applies to unprocessed cereal grains placed on the market for first-stage processing (6). |
1.4.2 |
Unprocessed durum wheat grains and unprocessed maize grains |
1 500 |
1750 |
Except unprocessed maize grains for which it is evident e.g. through labelling or, destination, that they are intended for use in a wet milling process only (starch production). The maximum level applies to unprocessed durum wheat grains and unprocessed maize grains placed on the market for first-stage processing (6). |
1.4.3 |
Unprocessed oat grains with inedible husk |
1 750 |
1750 |
The maximum level applies to unprocessed oat grains with husk placed on the market for first-stage processing (6). The maximum level applies to the oat grains with the inedible husk included. |
1.4.4 |
Cereals placed on the market for the final consumer, maize for popping and popcorn |
750 |
750 |
Except rice. |
1.4.5 |
Milling products of cereals with the exception of products listed in 1.4.6 |
600 |
Except milling products of rice. |
|
1.4.6 |
Milling products of maize |
|||
1.4.6.1 |
Milling products of maize placed on the market for the final consumer |
750 |
||
1.4.6.2 |
Milling products of maize not placed on the market for the final consumer |
1 000 |
||
1.4.6.3 |
Pre-cooked polenta ready to eat |
250 |
||
1.4.7 |
Bakery wares, cereal snacks and breakfast cereals |
400 |
500 |
Except rice products. Including small bakery wares. |
1.4.8 |
Pasta |
600 |
750 |
Pasta means pasta (dry) with a water content of approximately 12 %. |
1.4.9 |
Baby food and processed cereal-based food for infants and young children (3) |
150 |
200 |
Except rice products. The maximum level applies to the dry matter (5) of the product as placed on the market. |
1.4.10 |
Food for special medical purposes intended for infants and young children (3) |
150 |
Except rice products. The maximum level applies to the dry matter (5) of the product as placed on the market.’ |
Grenseverdien for ikke prosessert havre gjelder for havre med agn. Dette er beskrevet i forordet til rettsakten, punkt 4.
Rettsakten vil gjelde fra 1. juli 2024.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsaktene krever endring i norsk forskrift 3. juli 2015 nr. 870 om visse forurensende stoffer i næringsmidler. Rettsakten har vært hørt. Det kom ikke inn høringsinnspill.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsaktene;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet, utover generelle, etablerte forpliktelser til farevurdering, overvåkning, analyser og kontroll basert på risiko for overskridelse av grenseverdier for forurensende stoffer i næringsmidler.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Helsemessige konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene generelt fører til helsemessig tryggere maten
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1022 |
Basis rettsaktnr.: | 2023/915 |
Celexnr.: | 32024R1022 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 09.04.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 30.04.2024 |
Dato returnert standardskjema: | 11.04.2024 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 28.11.2023 |
Høringsfrist: | 15.01.2024 |
Frist for gjennomføring: |