Administrasjon av luftfartøyoperatører 2024
Kommisjonsforordning (EU) 2024/1030 av 27. mars 2024 om endring av forordning (EF) nr. 748/2009 om listen over luftfartøyoperatører som fra og med 1. januar 2006 har utført en luftfartsvirksomhet nevnt i vedlegg I til direktiv 2003/87/EF, med angivelse av forvaltningsmedlemsstat for hver luftfartøyoperatør
Commission Regulation (EU) 2024/1030 of 27 March 2024 amending Regulation (EC) No 748/2009 as regards the update of the list of aircraft operators performing an aviation activity listed in Annex I to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 20.11.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 15.04.2024
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Rettakten ble publisert i EUs Official Journal 5. april 2024 og trådte i kraft tre dager senere.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 23. september 2024 gjennom EØS-komitébeslutning 224/2024.
Rettsakten er gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i klimakvoteforskriften § 1A-1.
Sammendrag av innhold
Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartøysoperatørene i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). For å redusere de administrative kostnadene, skal luftfartøysoperatørene bare måtte forholde seg til én medlemsstat med hensyn til praktiske forhold, for eksempel ved tildeling og innlevering av klimakvoter. Hvorvidt en operatør er kvotepliktig avhenger av hvilke luftfartsaktiviteter selskapet gjennomfører, jf. Vedlegg I til Direktiv 2003/87/EF. Kvoteplikten avhenger av om operatøren utfører flyvninger som faller innenfor Vedlegg I. Operatører som står på listen kan falle utenfor kvoteplikten, og operatører som ikke står på listen kan være kvotepliktige. Listen skal oppdateres årlig innen 1. februar.
Norge er ansvarlig for å administrere 14 operatører.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er vedtatt med hjemmel i direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). Dette direktivet er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett.
Rettsakten er gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i klimakvoteforskriften § 1A-1.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Administrasjonskostnadene blir høyere for land som har ansvar for mange operatører. Norge har ansvar for få operatører sammenlignet med de fleste andre land. Antallet kvoter hvert land får anledning til å selge er uavhengig av hvor mange operatører landet administrerer.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært forelagt Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert fordi rettsakten ikke har spesielle konsekvenser for Norge.
Vurdering
Rettsakten er en oppdatering av en rettsakt som allerede er innlemmet i EØS-avtalen, og vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1030 |
Basis rettsaktnr.: | 748/2009 |
Celexnr.: | 32024R1030 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 15.04.2024 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 15.04.2024 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 23.09.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 224/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 29.05.2024 |
Høringsfrist: | 15.07.2024 |
Frist for gjennomføring: | 24.09.2024 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 27.09.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 03.10.2024 |