Plantevernmiddelrester (MRL) fo. 2024/1439

Kommisjonsforordning (EU) 2024/1439 av 24. mai 2024 som endrer vedlegg II og III til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for fenazakvin, mepikvat og propamokarb i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2024/1439 of 24 May 2024 amending Annexes II and III to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for fenazaquin, mepiquat and propamocarb in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 10.04.2024

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Forordningen er fastsatt i EU, og nye grenseverdiene trer i kraft 16. juni 2024 i EU. Regelverket er under vurdering i EØS-landene.  

Sammendrag av innhold

Fenazakvin, mepikvat og propamokarb er godkjent som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU/EØS. Av disse stoffene er det kun propamokarb som er godkjent brukt i Norge. For fenazakvin og propamokarb, mer det fastsatt grenseverdier (MRL) i vedlegg II til forordning 396/2005, vedlegg II (permanente grenseverdier). For mepikvat er det fastsatt MRL-er I del A av vedlegg III (midlertidige grenseverdier).  Endringene i forordningen skjer i forbindelse med søknader om grenseverdier.

Det fastsettes en grenseverdi på 30 mg/kg for fenazakvin i humle i forbindelse med en søknad om importtoleranse-MRL i forbindelse med godkjent bruk av fenazakvin i humle i  USA.

Det fastsettes etter EFSAs anbefaling en grenseverdi på 15 mg/kg for propamokarb i honning på bakgrunn av en MRL-søknad.  

Behovet for å fastsette grenseverdier for mepikvat for dyrket sopp skyldes kryssforurensning fra strå (korn) som er lovlig behandlet med mepikvat (grenseverdier for mepikvat i korn) til sopp ved dyrking av kultivert sopp. EFSA har vurdert analyseresultater av dyrket sopp levert av søker og i tillegg vurdert analyseresultater fra EUs overvåkingsprogram der landene årlig rapporterer resultater til EFSA. Disse resultatene viser at eksisterende grenseverdi for dyrket sopp dekker restene, men viste behov for endring av grenseverdien for østerssopp. EU og EFSA anbefaler å fortsatt å kontrollere nivåer av mepikvat i kultivert sopp inkludert østerssopp, og nyere analyseresultater vil gi grunnlag for en senere revurdering av disse midlertidige grenseverdiene. For mepikvat gjelder det allerede en midlertidig grenseverdi på 0,09 mg/kg, og det er en egen høyere grenseverdi for østerssopp på 0,7 mg/kg som står i en fotnote til denne grenseverdien. Midlertidig grenseverdi for mepikvat i østerssopp fastsettes nå etter søknad om endring av denne til 3 mg/kg. Midlertidig grenseverdi for dyrket sopp (0,09 mg/kg) forlenges der ny frist for levering av dokumentasjon til 31. desember 2030. Denne fristen vil da også gjelde for den nye midlertidige grenseverdien for østerssopp.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.  

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten  

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet 

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet 

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.  

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR). 

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen. 

Andre opplysninger

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:  

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/1439
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32024R1439

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 15.03.2024
Frist returnering standardskjema: 26.04.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 16.05.2024
Høringsfrist: 27.06.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker