Skipsutstyr - tekniske krav til brannslanger

Delegert kommisjonsforordning (EU) 1295/2024 om harmonisering av tekniske spesifikasjoner og teststandarder for brannslanger

Commission Delegated Regulation (EU) 1295/2024 on harmonised technical specifications and testing standards for fire hoses

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 10.04.2024

Spesialutvalg: Indre marked

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XXXII. Skipsutstyr

Status

Delegert kommisjonsforordning om harmoniserte tekniske spesifikasjoner og teststandarder for brannslanger ble vedtatt av EU-kommisjonen 26. februar 2024, og ble 6. mai 2024 publisert i Official Journal.

Sammendrag av innhold

Formålet med europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/90/EU av 23. juli 2014 om skipsutstyr (heretter kalt «direktivet») er å styrke sikkerheten til sjøs og hindre havforurensning gjennom ensartet anvendelse av relevante internasjonale instrumenter knyttet til skipsutstyr som skal plasseres om bord på EU-skip, og for å sikre fri bevegelighet for slikt utstyr i Unionen.

I mangel av relevant internasjonal teststandard har EU-kommisjonen fastsatt en delegert kommisjonsforordning i samsvar med direktivets artikkel 8. Forordningen fastsetter teststandardene for alle ikke-svettende liggende flate brannslukningsslanger med en innvendig diameter på større enn 25 mm. Forordningen viser til to nasjonale standarder: DIN 14811 (januar 2008) og NF S 61-112 (juni 2019). Standardene gjelder i utgangspunktet for brannslanger med diameter over 52 mm, men introduserer slitestyrketesting for ikke-svettende brannslukningsslanger fra 25 mm til 52 mm.

Ved neste revisjon vil det vurderes om gjennomføringsforordningen som fastsetter regler for anvendelsen av europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/90/EU med hensyn til konstruksjon, konstruksjons- og ytelseskrav og prøvingsstandarder for skipsutstyr, skal henvise til den delegerte kommisjonsforordningen og dermed gjøre det mulig å samsvarsvurdere og rattmerke de respektive produktene i samsvar med direktiv 2014/90/EU.

Behov for krav og identifiserte problemer

Utstyr som omfattes av direktivets virkeområde, identifiseres ved hjelp av en gjennomføringsforordning vedtatt i samsvar med direktivets artikkel 35 nr. 2. Gjennomføringsforordningen lister opp teststandarder som definert i direktivet artikkel 2 nr. 4 som er utviklet av IMO, ISO, IEC, CEN/Cenelec, ITU eller ETSI. Gjennomføringsforordningen del 9 inneholder en liste over skipsutstyr der standardene for sertifisering ikke er fullstendige. Ikke-svettende flate brannslukningsslanger med en innvendig diameter på større enn 52 mm har vært oppført i avsnitt 9 siden 2014.

Utstyr som ikke omfattes av gjennomføringsforordningen, kan likevel kreves godkjent av en enkelt medlemsstat for bruk om bord på skip under deres flagg i henhold til den internasjonale konvensjonen om sikkerhet for menneskeliv til sjøs (SOLAS). Dette er problematisk på grunn av fraværet av hensiktsmessige teststandarder og skaper en administrativ byrde for medlemsstatene. SOLAS krever at brannslanger skal godkjennes av administrasjonen, men konvensjonen inneholder ingen detaljer om testkravene.

Brannslanger med innvendig diameter større enn 52 mm omfattes ikke av gjennomføringsforordningen, ettersom det ikke finnes noen egnet prøvingsstandard som definert i direktivets artikkel 2 nr. 4. Det betyr at slike slanger ikke kan samsvarsvurderes og rattmerkes i henhold til direktivet.

For tiden er det ikke pågående arbeid fra IMO, ISO eller CEN/Cenelec for å utvikle teststandarder for flate brannslokkingsslanger med en innvendig diameter større enn 52 mm.

Det har vært flere tilfeller der en markedstilsynsmyndighet har identifisert brannslanger med innvendig diameter større enn 52 mm som feilaktig er utstyrt med samsvarsvurderingssertifikater utstedt av tekniske kontrollorgan. Videre har noen av de større ikke-svettende flate brannslukningsslangene blitt plassert om bord på EU-skip uten å være samsvarsvurdert og heller ikke vært underlagt markedsovervåking fordi det ikke finnes egnede teststandarder.

En flatslange er en slange med en myk vegg som, når den ikke er trykksatt innvendig, kollapser i en slik grad at innsiden av den indre diameteren kommer i kontakt og slangen får et flatt tverrsnitt. Gjeldende gjennomføringsforordning inneholder en teststandard for flate brannslokkingsslanger (EN 14540:2014). Denne standarden spesifiserer kravene og testmetodene for ikke-svettende flate brannslukningsslanger beregnet for bruk ved et maksimalt arbeidstrykk på 1,5 MPa over et område av innvendige diametere fra 25 mm til 52 mm.

For også å ha en teststandard for brannslanger med en innvendig diameter på mer enn 52 mm, sendte Kommisjonen en standardiseringsforespørsel til CEN CENELEC (C (2017) 8343 final) i 2017. CEN CENELEC var ikke i stand til å imøtekomme denne anmodningen, da det ikke var nok eksperter foreslått av de nasjonale standardiseringsorganisasjonene til å arbeide med forespørselen.

Utviklingen av en standard for brannslokkingsslanger for skip ble også diskutert i ISO/TC 8/SC 1/WG 3 (22. mai 2019), som konkluderte med at hver sjøfartsadministrasjon, under SOLAS, har sin egen metode for typegodkjenning ved bruk av sine nasjonale standarder. En gikk derfor ikke videre med dette arbeidet. 

Mangelen på harmonisering fører til varierende sikkerhetsnivå for produkter om bord på EU-skip som potensielt kan føre til svikt i slike produkter mens de er i bruk om bord på EU-skip. I tillegg inneholder ikke teststandarden for flate brannslokkingsslanger (EN 14540:2014) en slitasjetest som potensielt kan føre til tidlig svikt i slike produkter når de brukes om bord på EU-skip. Dette kan skape en alvorlig og uakseptabel risiko for maritim helse og sikkerhet.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføringen av rettsakten krever endring av forskrift 30. august 2016 nr. 1042 om skipsutstyr.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten innebærer ikke økonomiske og administrative konsekvenser for tilsynsmyndighetene.

Nye testkrav vil kunne innebære kostnader for produsentene. Det vil ha en positiv effekt for den seriøse delen av næringslivet dersom rettsakten i større grad sikrer like konkurransevilkår. Det vil imidlertid ikke være obligatorisk å benytte disse standardene for skipsutstyr før det henvises til disse i gjennomføringsforordningen vedtatt i samsvar med direktivets artikkel 35 nr. 2. Dette vil tidligst skje i 2025, ved den niende versjonen av gjennomføringsforordningen.

Sakkyndige instansers merknader

Interessenter ble konsultert i et møte 25. mai 2023 i ekspertgruppen for skipsutstyr (gruppe E02653 i Kommisjonens register over ekspertgrupper), som består av medlemsstatene, kompetente myndigheter og interessenter. En åpen offentlig høring fant sted på EU-kommisjonens nettside «Have your say» fra 27. november til 25. desember 2023.

Det tekniske kontrollorganet DNV har fått forelagt kommisjonsforordningen til uttalelse, uten merknader.

Vurdering

Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/1295
Basis rettsaktnr.: 2014/90
Celexnr.: 32024R1295

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 29.02.2024
Frist returnering standardskjema: 11.04.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker