Endringer i kvotemengden - luftfart
Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/1797 av 27. juni om endringer i beslutning (EU) 2023/2440 hva gjelder justeringer i den det samlede antall klimakvoter og overføring av klimakvoter til Innovasjonsfondet
COMMISSION DECISION (EU) 2024/1797 of 27 June 2024 amending Decision (EU) 2023/2440 as regards the adjustment of the quantity of allowances and the transfer of allowances to the Innovation Fund
EØS-notat | 27.09.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 14.08.2024
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Rettsakten ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 28. juni 2024 og trådte i kraft 20 dager senere.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 23. september 2024.
Rettsakten krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Sammendrag av innhold
Rettsakten gjelder EUs klimakvotesystem (EU ETS), nærmere bestemt samlet antall klimakvoter som skal gjøres tilgjengelig for luftfartssektoren, og antall klimakvoter som skal overføres fra luftfartssektoren til Innovasjonsfondet.
Antall klimakvoter som skal gjøres tilgjengelig for luftfartssektoren ble opprinnelig beregnet og fastsatt gjennom forordning (EU) 2023/2440. For å ta hensyn til senere endringer i antall luftfartøysoperatører som omfattes av kvotesystemet, er det nødvendig å oppdatere innholdet i forordning (EU) 2023/2440. Rettsakten endrer forordning (EU) 2023/2440 på tre punkter:
- Rettsakten fastsetter et oppdatert tall for den den samlede kvotemengden for luftfart for 2024 til 27 563 529 klimakvoter.
- Rettsakten fastsetter også et oppdatert tall for hvor mange klimakvoter som ville ha blitt tildelt vederlagsfritt til luftfartøysoperatører i 2024, gitt de reglene for tildeling som gjaldt før ikrafttredelsen av direktiv (EU) 2023/958. Dette tallet er 23 429 000 klimakvoter. Tallet er nødvendig for å kunne beregne den vederlagsfrie tildelingen til luftfart i 2024 og 2025. .
- Endelig fastsetter rettsakten at det skal overføres 1 988 951 klimakvoter til Innovasjonsfondet. Dette gjelder kvoter som likevel ikke skal tildeles til luftfartøysoperatører fordi operatørene regnes som nedlagte.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten gjelder antall klimakvoter i det felleseuropeiske klimakvotesystemet, og krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten gjelder for EUs kvotesystem samlet sett, og er en ren teknisk oppfølging av EUs klimakvotedirektiv. Rettsakten har ikke egne økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er omfattet av hurtigprosedyren, og har følgelig ikke vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert.
Vurdering
Rettsakten endrer en rettsakt som er innlemmet i EØS-avtalen, og regnes som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1797 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2023/2440 |
Celexnr.: | 32024D1797 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 04.07.2024 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 04.07.2024 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 23.09.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 223/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 27.09.2024 |