Endringer i kvotemengden - luftfart

Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/1797 av 27. juni om endringer i beslutning (EU) 2023/2440 hva gjelder justeringer i den det samlede antall klimakvoter og overføring av klimakvoter til Innovasjonsfondet

COMMISSION DECISION (EU) 2024/1797 of 27 June 2024 amending Decision (EU) 2023/2440 as regards the adjustment of the quantity of allowances and the transfer of allowances to the Innovation Fund

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 14.08.2024

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Rettsakten ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 28. juni 2024 og trådte i kraft 20 dager senere. 

Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 23. september 2024.

Rettsakten krever ikke gjennomføring i norsk rett. 

Sammendrag av innhold

Rettsakten gjelder EUs klimakvotesystem (EU ETS), nærmere bestemt samlet antall klimakvoter som skal gjøres tilgjengelig for luftfartssektoren, og antall klimakvoter som skal overføres fra luftfartssektoren til Innovasjonsfondet. 

Antall klimakvoter som skal gjøres tilgjengelig for luftfartssektoren ble opprinnelig beregnet og fastsatt gjennom forordning (EU) 2023/2440. For å ta hensyn til senere endringer i antall luftfartøysoperatører som omfattes av kvotesystemet, er det nødvendig å oppdatere innholdet i forordning (EU) 2023/2440. Rettsakten endrer forordning (EU) 2023/2440 på tre punkter: 

  • Rettsakten fastsetter et oppdatert tall for den den samlede kvotemengden for luftfart for 2024 til 27 563 529 klimakvoter. 
  • Rettsakten fastsetter også et oppdatert tall for hvor mange klimakvoter som ville ha blitt tildelt vederlagsfritt til luftfartøysoperatører i 2024, gitt de reglene for tildeling som gjaldt før ikrafttredelsen av direktiv (EU) 2023/958. Dette tallet er 23 429 000 klimakvoter. Tallet er nødvendig for å kunne beregne den vederlagsfrie tildelingen til luftfart i 2024 og 2025. . 
  • Endelig fastsetter rettsakten at det skal overføres 1 988 951 klimakvoter til Innovasjonsfondet. Dette gjelder kvoter som likevel ikke skal tildeles til luftfartøysoperatører fordi operatørene regnes som nedlagte. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten gjelder antall klimakvoter i det felleseuropeiske klimakvotesystemet, og krever ikke gjennomføring i norsk rett. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten gjelder for EUs kvotesystem samlet sett, og er en ren teknisk oppfølging av EUs klimakvotedirektiv. Rettsakten har ikke egne økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge. 

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er omfattet av hurtigprosedyren, og har følgelig ikke vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. 

Vurdering

Rettsakten endrer en rettsakt som er innlemmet i EØS-avtalen, og regnes som EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2024/1797
Basis rettsaktnr.: (EU) 2023/2440
Celexnr.: 32024D1797

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 04.07.2024
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema: 04.07.2024
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 23.09.2024
Nummer for EØS-komitebeslutning: 223/2024
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring:
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 27.09.2024

Lenker